RTV Teorija i praksa

V L,: Bilo je vrlo uzbudljivo, Filmom sam počeo da se bavim preko sličuga, još 1948. Kupio sam ih od džeparca, ali nisam imao duboke cipele. Šrafio sam sličuge na plitke cipeie i išao sa drugovima na Kalemegdan. Nisam nikako uspevao da naučim da se klizam Stalno sam padao, svi su mi se smejaii Tako sam sličuge zamenio za neki dečji projektor za 45 mm traku, koji se vrteo rukom. U mom podrumu u ulici Miloša Pocerca napravili smo bioskop. Ukrali smo čaršav od kuče i puštali parčiće filmova koje smo dobijali od kino-operatera iz bioskopa. To je bio moj prvi susret sa filmom Onda sam nabavljao knjige iz Narodne tehnike i Sovjetskog doma kulture Kod nas te literature nije biio. Tada sam prvi put saznao i pešto o televiziji. Sa mnom je išao u školu moj drug Miloje Lazić koji je takođe postao kamerman. On je nabavio foto-aparat pa smo napravili foto-sekciju. Ja sam več dosta znao o fotografiji, razvijao sam filmove stm kod kuće, ali nisam imao foto-aparat Ovaj je bio marke „Retina 2a”, a „Lajka” je 2 kino-kvadrata Palo mi je na pamet da pravimo crtani film tako što čemo ga crtati na školskoj tabli, a on je predložio da radimo foto-aparatom, Pozvao me je da pođem u kino-klub Tako me je ILazič odveo u Kino-klub. Bilo je to pre 42 godine A.Š.: Film je, izgieda veoma zarazan kada čovek jednom počne da se njim bavi? V.L.: I televizija je velika zaraza, ali film je nešto specifično, kada se oseti miris trake u mračnoj komori, kada se puni kamera ili premotava traka, kada se razvija u laboratoriji, to je nešto uzbuđljivo. Naravno, i onaj trenutak - šta če ispasti od svega što je snimljeno. Praktično, uvek je kocka, na neki način. Postoji mnogo činilaca koji mogu da onemoguče rezultat koji ste očekivali u momentu snimanja A.Š.: Posle ovolikog iskustva, da li znate kako će izgledati snimak na projektoru ili je to za vas još uvek iznenađenje? V.L.: Sada znam, ali u ono vreme nisam znao. Tada nisam umeo da kontrolišem ono što se odvija u ramu. Rasveta je bitan prateči element snimanja. A.Š.: Počeli ste da snimate fiimskom kamerom, na teieviziji ste radili i elektronskom tehnikom. Kojoj vrsti rada dajete prednost? V.L,: Sistem registracije snimka je irelevantan. Ne postoje velike razlike. Umetnost je znati gledati kroz ram i kontrolisati ono što je u njemu, a nije važno čime se to beleži. Po meni tehnika nije bitna. Postoji neka minimalna razlika, ali je sasvim

156