RTV Teorija i praksa
A.Š.: Kamera je veoma posesivna. IzgLeda da švi Ljudi koji su se opredelili za profesiju snimateLja sve posmatraju kroz ram koji i vi pominjete? V.L.: Televizijski kamerman ili filmski snimatelj je prvi gledalac, prvi kritičar akteru ili onome što se zbiva pred objektivom. Uvek sam se trudio da objasnim mlađim kamermanima, đacima, na izvestan način, a ima ih mnogo, među njima i Boža Nikolić, sada več poznati snimatelj, tražio sam da razbiju staru sliku. Da idu kroz sobu, kod kuće, i da giedaju kroz ram, što znači da kroz taj ram stavljaju predmete ili stvari onako kako smatraju da je najbolje i po izvesnoj zakonitosti, a pri tom da posmatraju šta se dešava oko njih, jer čovek za kamerom mora da vodi računa gde je i on sam u odnosu na dekor, objekat, Ijude. Dakle, mora da vodi računa i o svojim fizičMm mogučnostima mizanscena i kamere u odnosu na ličnosti čije kretanje prati. Za rad sa kamerom je bitna moć koncentracije na više elemenata istovremeno. A.Š.: Na poslednjem festivalu dokumentarnog filma biLo je reči da fiLmski Ljudi i na akademijama, beogradskoj i zagrebačkoj posebno, ne cene rad na televiziji, da potcenjuju TV program i da smatraju da je film, kao medij i umetnost značajan, daleko superiorniji. S obzirom da ste vi podjednako angažovani na fiimu i na teLeviziji, smatrate li takav stav objektivnim? V.L.: Mislim da vrednost filma nije veča od televizije Postoji samo jedan momenat koji filmu daje minimalnu prednost, jer film ostaje, a televizijske emisije se uglavnom brišu. Dobre TV programe ne bi trebalo brisati, ali mi nemamo uređaje za prdsmmavanje na film kako bi se i značajnije TV stvari mogle sačuvati. Televizijski rad je daleko naporniji, potrebna je veća koncentracija, veći fizički napor nego na filmu A.Š.: A rezuLtat, ono što publika vidi? Da li emisija, recimo dokumentarna, može da ima vrednost kratkog filma? V.L.: Televizija ponekad može da d& i više ođ kinematografije, pogotovo sada sa ovom iakom, pokretnom tehnikom koja nije glomazna kao stara TV tehnika. Takozvane ENG kamere koje su iste kao i filmske, čak imaju i prednost jer reditelj može na monitoru da kontroliše kadar onog momenta kad se snima. To je bitno i za tonskog snimatelja i za ostale članove ekipe. A.Š.; Zašto se onda studentima preti da će raditi na teLeviziji, ako na fakultetu ne pokažu visok nivo znanja? V.L.: Zato što imaju konzervativne profesore. Ne znam kako je u Zagrebu. Pretpostavljam da je isto kao i u Beogradu. Više
159