Slovo o Lapovu
Данијела Вулићевић
РЕГИОНАЛНА САРАДЊА
Тежњу партнера у регионалном пројекту “ „Поруке из прошлости“, повезивање култус рних посленика из земаља Западног Бал-
кана, наставили смо кроз сарадњу у другим с] сегментима пословања. 5 Аднадин Јашаревић је моју молбу да
фотографишем експонат из Музеја града 5 Зенице за потребе нашег листа у оквиру 68 текста (Стевана Стефановића о Гаврилу 15 Принципу, преточио у значајан редове који - следе у наставку.
О
5 Аднадин Јашаревић
= ОКОМ КАМЕРЕ УОЧИ = – ПРВОГ СВЈЕТСКОГ РАТА Е5
Е
4
Валтер Тауш (Жабег 'Таџзсћ) био је аустријски фоторепортер из 20. стољећа, са сједиштем у Сарајеву, који је снимио посљедње снимке аустријског надјвојводе Франца Фердинанда и његове супруге неколико минута пре њиховог убиства 28. јуна 1914. и документирао хапшење осумњиченог у Сарајеву, за којег се погрешно веровало да је Гаврило Принцип. Таушове фотографије продаване су и објављиване широм свијета, што је изазвало шок и бијес јавности. Слике Валтера Тауша дио су сталне збирке фотографија Хисторијског музеја Босне и Херцеговине. Валтер Тауш је био власник атељеа Рћогоотарћазеће Кипзгапзтај Загајеуо (Фотографски умјетнички институт) поред Аполо театра, у Улици Куловића у Сарајеву. Тауш се преселио у Сарајево у име аустроугарске владе 1910. године и одмах отворио свој атеље. Тауш је постао предсједник „Удружења професионалних фотографа“ из Босне и Херцеговине.
Тауш је снимио долазак надвојводе и војвоткиње на Илиџу, у окупирану Босну, по доласку на жељезничку станицу, поздрав војвоткиње Хохенберг од стране шефа државе у хотелу Босна на Илиџи, одлазак пара из града након првог бомбашког напада и, неколико минута прије кобног револверашког напада 28. јуна 1914. године, путовање аутомобилом улицама, укључујући и сцену првог (бомбашког) напада Недељка Чабриновића, и испраћање убице Гаврила Принципа и његових другова у затвор.
Валтер Тауш се сматра професионалним фотографом који је снимио мјесто атентата. Његова професионална репутација објашњава зашто је успио осигурати акредитацију као службени фотограф за вријеме трајања надвојводине посјете Сарајеву, те
зашто је највјероватније аутор култне слике хапшења осумњиченог у Сарајеву. Озтегте1ећ5 Шазетете Денипо је заслужан за прослављивање Валтера Тауша на својој насловници од 5. јула 1914. са сликом хапшења. Валтер Тауш је био један од ријетких Лустријанаца који је остао у Сарајеву након Првог свјетског рата, 1919. године сликао је сарајевску стару чаршију.
Салон камера, којом су снимани догађаји у Сарајеву, израђена је 1895. године у бечкој радионици К. Гесћпег. Чудним је путевима из руке у руку, доспјела у колекцију Музеја града Зенице. 1910. године у Босну је донио аустријски фотограф Валтер Тауш. Камеру је продао фотографу у Зеници Дервишу Имамовићу. Њен посљедњи власник, фотограф Мурат Јашаревић, поклонио ју је музеју 2007. Камера је још увек функционална.
Извори
• Ујаде, ]. (2020). Камере у рату: Фото опрема која је снимила 100 година сукоба — од Крима до Кореје. Реп 8: Зууота Ма! агу. Т5ВМ 978-1-5267-6013-5.
• „МуесћзејуоПе Сезслећееп“ [Приче за промјену]. Рогошзини Вопапез5 (на њемачком). • Сћизеорћ Наглапп. „Паз Атпепгаг хоп Загајео 1914: МазџеЏе Зиагеојеп дег Леноепоззасћеп – ВИдргеззе Озгегтејсћа“ – |Покушај атентата у Сарајеву 1914: Визуелне стратегије савремене аустријске сликовне штампеј. Еоговезсћећте (на њемачком).
• „Визуелни архив Југоисточне Европе“. МАДА. 1964-09-06.
• Аозтег, К. (2013). 1914: Прав апдеге ГезеБисћ жшт 1. Мешктео. Опђекаппе ПокКиглепје дег озгегтетсћивсћ-ипоамзсћеп Пирјогпаџе. Вогзећипсеп 2: Сезећтсћее дез Озгеггејсћизсћеп Аџоагноеп ГЛепзге5 (на њемачком). [11. Т3ВМ 978-3-643-50530-9.
• „Хисторијски музеј БиХ“. Хисторијски музеј БиХ. 1944-05-25.