Učitelj

1

неколико и ван одбора као преставник | учитељског особља у томе месту преко. кога би ишло све што би се тицало учитеља у њиховим школским стварима, По томе тачка а иб члана 61. по нашем мишљењу треба да са свим изоставе, а остале да се измене у оном смислу као што смо напред рекли.

Исто тако и члан 62 треба изменити у томе смислу, јер тамо се одређује да „управитеља“ поставља министар по предлогу школског одбора, а ми смо мишљења, да тога учитеља, који ће бити члан одбора, бира учитељско особље тога места. —

Сад долазимо на једну од најзамашнијих ствари за цело учитељство, а то су казне, којима ће се учитељи кажњавати Због важности ствари, а ради јачег разумевања, ми ћемо навести неколико чланова овога предлога, који о томе говоре. Тако

Члан 64 гласи:

Казне, на које се учитељи могу осудити јесу:

а) опомена:

6) укор;

в) губитак плате од 5 дана до 8 месеца ;

г) Премештај без права на селидбене трошкове;

д) Отпуст из службе без губитка стечених права (на плату, године службе, пензију за сирочад) ако би сеу службу опет повратио; |

ђ) Отпуст из службе с губитком свију или неких права“.

Даље се у члану 65 одређује ко ће те казне изрицати. Тако опомену и укор (а у члану 8 стоји да одбор има

право казнити учитеља и губитком пла-

те) изрица ће школски одбор, остале казне министар сем отпуста, из службе, који се сталним учитељима изриче по саслушању главног тросветног савета.

Ми смо већ казали, говорећи о школском одбору, да би за учитељску самосталност и углед било врло опасно а за школу штетно дати одбору школском ма и најмању власт „претпостављеног“ над учитељима. Своје смо равлоге навели, и за то нам није нужно више о томе говорити. Ми остајемо при томе. По нашем мишљењу, као што ћемо доцније вазати, те би казне, опомену и укор, изрицао министар просвете и дркв. послова.

Осигурати положај учитељев и спречити сваку злоупотребу у кажњавању, то значи дати школи један од најглавнијих услова за успешан рад. Нама није потребно, да овде разлажемо од кога зависи сва цељ рад које се школе подижу. Без сумње ту је главни Фактор и може се рећи, једини творац свега, што се школом оће, учитељ. Осигурати учитеља и заклонити га од свега, што би по кад кад и са свим неправедним начином могло потрести његов положај и његову будућност, то је права брига свакога, ко тражи од школе какве користи ва народ. Не осигурати тако учитељски положај, значи оставити школу без једног најглавнијег услова за. добар и правиллн рад.

По овоме предлогу закона дато је право министру просвете, да може учитеља казнити: губитком плате од 5 дана до 3 месеца пи премештајем без права на селидбене тршкове; а отпустом из службе „по саслушању глав. просветног савета,“