Učitelj

991

У објасни целине полази са причом, која обухвата све оно о чему сеу чланку говори.“ Кад се ови услови испуне неће се моћи сумњати у разумевање, а с тим иде и пажња, јер је њен услов интерес који претпоставља, схвата је. Разбуди ли се овим путем воља за читањем (у што се не може сумњати, само ако буду остале прилике хармонирале у образовању) онда неизбежна практика вуче у крајњем циљу механичко читање. Према томе не сумњив је закључак: да лакоћи читања не може бити никако рационална основа механичко читање. Оно се мора темељити на логичком читању, његова, је подлога — интерес. То је баква од које треба читање да полазн. Свако друго читање (нпр. естетичко) оно је

или савршено, или у највећем делу излишно. Оно је последица оваквог рада. '

Логичким читањем упућују се деца на разумевање онога што се чита; она, се тиме везују за суштину ствари. У таквом читању, разуме се, отпадају сви „унстови,“ који се данас ради „лепог читања“ упогребљавају, које неје ништа, Друго до само самцито чегртање. Свесним читањем буди се и пажња и развија мишљење, јер се зна. да ће после читања доћи оно што се читало! У

противном случају обраћа се пажња и

толико, у колико треба уочити шаре и казати их што брже. Тада речи брује кроз уши као ветар, и мишљењу се ствара један више услов да кржљави.

(СВРШИЋЕ СЕ)

Зашто деца изостају од школе.

(СВРШЕТАЋ)

Ја нећу да наводим више примера. Ова 4 доста су, а можда ] и ово млого. Ово неколико примера доста јасно показују зашто. деца изостају од школе. Они ће нам помоћи да одговоримо на оно питање: Зашто деца изостају од школе. Да видимо зашто!

Где деца не остају од школе сама од своје воље, где не бегају од школе, ту остају зато, што их родитељи задржавају. А зашто их задржавају родитељи од школе; Миеслите ли зато, што не воле школу #% Не. Други је узрог ту. Ово неколико примера, мислим да доста јасно показују запшто их родитељи

морају, ла их задржавају. А. зашто морзју“ — Сирогиња, сирогиња је, па зато. Сиромах човек, радне снаге мало, имања мало, па и туђе мора да ради, и опет не може крај са крајем да састави. Сам не може све да стигве да уради, а да плаћа надничаре, нема чим, и сам је надничар туђ ко ће да му помогне; — Он зна, он види да је то добро кад му син учи шволу; он види да млого вреди бити школован, он воли своје дете и жели му лепшу будућност него себи, али опет га од школе задржава. Он зна, да тиме убија, будупност своме детету, он зна сва зла

задржавају пе задржавају их зато што | од тога, па га иплк задржава од школе.

“ Овај други део објасне у старијим разредима може и изостати.