Učitelj

392"

А зашто Да ли зато, што не жели

добро своме детету, да ли зато што |

не воле своје детед — Не. То није.

Лудо би било и помислити да он чини.

намерно своме детету зло; а није млого паметније ни мислити, да то чини зато шио не зна, или што не увиђа корист од школе.

Ја: опет понављам, да онај, који задржава дете од школе, он то чини из нужде, он то мора да чини. Просто, нужда, сиротиња. га, гонн, па мора.

| | | | | | |

Па шта да се ради“ — Да ли да.

се остави овако, као што је данас, па нек иде како иде — Не. Тој школиној болести ваља лека, али не те: које каквог лека, но лека, који ће је сасвим излечити, а не само да је по мало и за неко време угуши.

Ја сам довде говорио о узроку изостајања дечијег, од школе, а сад да пређем на то како би се могло и требало да помогне школи у овој неприлици.

Али пре но што кажем како би требало да се стане на пут том изостајању, да видимо како се данас томе на пут стаје.

Ако деца сама изостају од своје воље, ако бегају управо од школе, шта се онда ради“ — Ту су онда. батине, клечање, апшење, грдња, псовка, и триста чуда на оног, који је побегао од школе. Или то све учиви учитељ сам, или каже оцу, па га отац избије вод куће, увати га за руку, па уз пут

1) Истина може се наћи неко, који не увиђа корист од- школе, али таквих се може наћи само онде где су школе рђаве, па заиста не вајде готово ништа. А може се наћи и таквих који мрзе школу. Тај, који је мрзи не мрзи је опет бадава Њему су на силу отерали дете у школу, или му је школа др. којим начином, од штете, па је зато не воле.

до школе само грди и бије · а кад дође у школу, ту га остави учитељу, препоручивши му да и он учини то исто. Тако и буде. Учитељ то и учини и то пред осталим ђацима, да и остали виде, да им се покаже „пример“, да се заплаше. Сирота децо! како се са вама „лепо“ поступа, а ви опет бегате од школе! О луда дјецо, та зашто бетате од школе Та она је пуна смиља, пуна миља, пуна шамара, пуна батина, па што бегате ;

Ако дете побегне од школе, ту се и не мисли ништа друго, чиме би се овоме на пут стало, но се само батином „васпоставља“ ред. Или ако не

' баш батином, а оно у опште казнама.

И по књигама (нарочито дечијим) при-

"чају се приче, „о. неваљалој деци, која,

бегају од школе,“ па се ту моралише ваздан. Јадни људи! Што не кријете своју бруву, но се још поносите, како вам деца бегају од школе, а ви их казнама у њу опет догоните! И ви бацате кривицу на „неваљалу децу“ зато, што бегају од школе, а нећете да се упитате ко их је направијо неваљалом !

„Да ли су се неваљала и родила» —

Да ли она бегају од школе, што им је тамо добро, па бегају и крију се по корову, да тамо мало зла нађу“ Тако се данас ради. А да ли је то начин најбољи% Не, ово је гори и од најгорег. Сваки, који мисли да се казнама може овоме на пут стати, јако се вара. Мислите ли да оно дете, које се батином догони у школу, не би опет побегло, да сме. Ви сте га приморали само и ништа више. — Ко оће да нешто излечи, да некој појави стане на шут, тај нека јој шрво испмта ш тронађе узроке нека њиг уклонц, па ни појаве