Učitelj

84

којима у почетку чланчића отпочесмо говор. Сад имамо да проговоримо још неколико речи о изборима, који су „најважнији“ за већину наших читалаца, а који се врше родовно сваке тодине. О Просветном Савету рекли смо напред неколико речи баш за то, што он и врши ове изборе, о којима ћемо товорити. То су избори кандидата ва надворнике основних се читалац већ сећа.

школа, као што

Поменули смо већ да Главни Просветни Савет бира кандидате за надворнике основних школа. Интересантно је како се врши тај избор. Приказаћемо га. Савет избере три члана, којима повери да изаберу кандидате и да њихова имена донесу у седницу. Тако и буде. Кад се прочитају имена кандидата, онда се позивају чланови Савета, да кажу имају ли што год противу кога кандидованог лица и да именују још лица, која би за ревизију згодна била. Ређе се дешавало, да се изостави које лице из списка одборовог, али се, до прошле године, свавад дешавало да се списак одборов попуни новим лицима, које поједини чланови кандидују у седници саветској. Може бити да ће нам се дати иовода и прилике, да скоро проговоримо ошширно о избору кандидата за надзорнике основних школа у прошлој и овој години, а за сад ћемо да свратимо пажњу читалаца на друго нешто.

Закон о надзиравању основних школа, непотпун је у свакоме погледу. Овакав надзор, какав се данас врши у основној школи није ништа друго него једна палијативна мера, којој се морало прибећи у оскудици спремних људи,

а, може бити, и у оскудици новчаних

| средстава. У свима културним земљама. | надвор над основним школама врши се | на много кориснији, практичнији и си| гурнији начин. Ми овом приликом не | можемо, у овом кратком чланчићу, у| лавити у појединост тога практичнијега и кориснијега надзора, већ ћемо сена то вратити првом згодном приликом. Сад ћемо проговорити само неколико речи у прилог данашњега надзора у основним школама нашим.

Да се запитамо руди кога се врши надзор у основним школама ' Да није само ради учитеља, да им се загорчи на крају године сва она мука и сав труд, што су га преко године уложили: Могао би и то неко помислити, али ево ми, као најзаинтересованији у томе питању, кажемо да није ради тога. По данашњим нашим законима три су главна и интересована чиниоца због

|

|

|

|

1. Држава. Она подиже и издржава, |

|

|

|

|

|

којих се врши ревизија у основним шко-

лама а то су: држава, општина, и учитељ (са својом породицом). Право је, да мало изближе загледамо интерес

њих све троје.

школе у којима се спремају учитељи. (сем тога што плаћа професоре, подиже школске зграде, набавља учила и т. д. она још даје издржање у новцу и ђацима док не сврше учитељску школу.

род, даје плате учитељима и кад по закону стеку право даје им повишице плата. То је узрок због чега држава мора да води рачуна јесу ли учитељи радили, колико су и како су радилимн | шта су урадили. Осем тога ни једна | држава не сме заборављати и не во| дити рачуна 0 просветном напретку | народа, кад се зна да од тога напретка

При том држава, што ће рећи цео на| |