Učitelj

85

зависи и напредак свега осталота, па то мора чинити и наша држава.

2. Општина. Као један мали организам према држави, тако да се изразимо, општина је још више заинтересована у питању ревизије него држава.

Ошштина има само једну школу, и је-.

дног учитеља, а држава их има много. Ако ошштини не ваља она једна школа и њен учитељ, онда њој не ваља све. Код државе је већ, као што се вна, друкчије. Шта даје општина % Много. Она мора направити школску зграду); спабдевати је са свима свакидашњим потребама као: огревом, таблама, сунђером, кредом и свима већ познатим училима и књигама. Осем тога општина се законом принуђава, да даје известан број деце, у школу да их школује, а ако их не даје, онда су родитељи те деце подложни казнама ит. д. Као што читаоци виде општина је јако заинтересована и она има права, да види и да зна, јесу ли њене оволике жртве бар колико толико искупљене трудом и радом учитељевим око васпитавања и учења школске деце.

8. Учитељ. Молим вас послушајте и мене. Ако хоћете по правди, морате и мене узети у рачун при ревизији. Ето ја признајем све жртве, које држава и општина чине за школу и учитеља, и у опште за народну просвету. Ја им признајем право контролисања. Одобравам да траже од учитеља даје вредан и радан. На послетку одобрљвам како оне хоће.

Само пустите и мене да кажем што Држава мене плаћа, али за то она са мном располаже. Она ме пошље у Мочиоце, у Кладурово, у Доброселицу, у Јасиково, у Сурдулицу, у Црну Траву,

2

имам.

у Црвену Јабуку, или најпосле тде тод

има школа у нашој земљи. Ја сам син ове земље и ја идем тамо, да учим и васпитавам српске мале синове, будуће грађане, војнике, чиновнике ит,д. Истина ја идем у пустињу и лишавам се свих пријатности друштвеног живота, али ништа за то. Ја се на то не љутим. Но мени ће се дозволити, да питам: јесам ли ја довољно плаћен за мој наставнички рад и за усамљенички живот у каквом забаченоме месту без икаквога саобраћаја друштвеног“ Да ли ме бар материјални интероси могу одушевити, да свесрдно радим и да издржим све тегобе усамљеничког живота“ Но, дај да се са одговорима на ова питања помирим из патриотских обзира.

Али ћете ми дозволити, да нешто запитам општину. Општина ми даје стан. Питање је само какав! Је ли здрав, простран и за живот удобан“ Извршује ли ошштина према мени и према школи друге обвезе, како треба и како се законом захтева ' Како набавља, огрев! Како послугу“ Како децу упућује у школу“ Како их снабдева са школским потребама“ ит. д. ит,д.

· Ето видите како учитељ истиче опет оно што њега тишти. Сви троје: држава општина пи учитељ јако су заинтересовани при прегледу основних школа и оцењивању учитељског рада. И ето, господо у Просветном Савету, ми вас молимо кандидујте и предложите г, министру за надзорнике лица, која ће умети врело промислити, расудити и пресусудити, о интересима и државе и општине и учитеља. Предложите људе, који знаду новији, или што оно веле рационалнији метод у настави у свимапредмета у основној школи, а не предлажите људе,