Učitelj

способности познавања — разликовања, — — други; а развијање стварања и воље — трећи ступањ. Најрђавији на-

ЧИН предавања уставља се вастаје

бољи

на првом ступњу;

правилни

достиже други; а предавања, тежи достижењу трећег, и сматра први

начин и други као припрему за трећи. Ол у ченике, који су доститли први ступањ може се рећи да су дресирани, јер распознавање код њих још није развијено; тако исто који су достигли други, Добили су навике, умеју смишљати и поји мати; а они који су достигли трећи ступањ овлађују умењем, знањем и во-

љом, или, како Гете вели, они осећају.

у себи дужност, вољу и моћ. Тачно тако исто разликују се и предавачи по степенима њихове припреме за учитељ-

ски посао звање, позив. — Ако је

човек овладао неопходним природним даром, то ће му правилни метод помоћи, да кроз сва три“ ступња прође, и развиће у себи потребне му способно-

89

сти. Метод образовања не може имати само власти над нашим унутарњим животом. То је ствар сваког засебног лица, Нема науке, нема методе, која би била свемоћна, сљедствено нема ни педагогије, нема ни завода, који би мотао у том погледу што год урадити. По начину живота, по знању и по својим поступцима познаје се прави учитељи његови ученици. Како предавач васпитаника до цељи доводи, то и јесте задаће методе. Да би испитали и определили тај метод, неопходно је довољно познавање субјекта и објекта, као и закона развијања. Законост јест, тако рећи, закон закона, сљедствено и вакон метода. Испитивање и изучавење њега и јесте главна задаћа учитељ» васпитача.

10. Априла 1886 год: Ћуприја

0 руског превео,

јов. А ЈОВАНОВИЋ

учптељ.

НИК ОИ Ева ари 6 5 а

ПАТРИОТИЗАМ У ШКОЛИ ПОДА ОЛАТРИОТОКОМИ ВОЈДИЧКОМ ВАСПИТАЊУ

НАПИСАО

р ЈКУРДИ

АРТИЉЕРИЈСКИ КАПЕТАН

0 ФРАНЦУСКОГ ПРЕВЕО МЕ

име

Кор и том мн ~

ТТА'ТРТОТСОЕО ТА ЕОЈЕРЕХ ТЕО ЗВАОТАТА ЊЕ У ПТЕОЛТА

ГЛАВА

РУКА

Сусрет са Силвеном и оцем Ричардом: војничка дисциплина.

Тада Силвен клону и спусти главу на руке ; изгледаше као да та је капља ударила. Деца, поражена, причањем угљаревим

не скидаху очију с њега. Учитељ, који га

је до тада слушао, рече : „Силвене, је сам ди те ја том приликом упознао 2 Ја сам тада био у вароши у којој су те затворили; дознао сам да је неки младић затворен