Učitelj

17

Шта ту може школа да учини:

Питање је ово врло важно, ими појимамо колико је. тешко у кратко на њ одговорити. Ово у толико пре, што смо уверени да, школи у том погледу пада у део рада само минимални део, а често је она сасвим споредан фактор, чији је утицај врло слабачак, ако не и никакав. Школа не може све, јер уко хоће све, тај неће ништа“; она треба једном да буде свесна свог правог задатка. Тежиште васпиталачког рада било је и остаје за навек у породици и друштву. Поправком породице, односно свега онога што условљава њен бољитак, поправиће се и друштво. Школа цео свој рад мора свести на то, да потпомаже дечији умни развитак. Све оно, што се у погледу васпитања намеће школи, доказ је нездравог стања породице; интернати и нису ништа друго, до најеклатантнији доказ неспособности родитељске да одговоре својој најсветијој дужности спроћу своје деце.

Али треба ли и сме ли школа да остане скрштених руку спрам патолошких појава дечијег пи стања 2 7" ли и мора лим она имати удела у томе послу 2

7

Неколико примера.

Претераним можданим радом у младости даје се повода појави једног узрока, којије између најснажнијих у ремећењу духовног здравља. Искуство показује да је овај узрок врло чест, и да се он под разним облицима јавља у овим постепеностима: обичан мождани умор, раздражљивост, духовно слабљење, наклоност ка самоубиству, епилепсија, вртоглавица. Ко није приметио у вишим школама појаве несанице, нервну раздражљивост, пренадраженост 2 (69,70).

Од коликог су зла утицаја у дечијем раном животу причања, гатки о вештицама, гвоздензубама, змајевима, па онда страшне приповетке о хајдуцима и т. д., доказује најочевидније ефекат, који оне производе на младу дечију уобразиљу ; међутим познато је да су код халуцинација, између осталих узрока, најчешћи морални узроци. Самоћа, тишина, тамнина такође утичу на изазивање живахног мишљења, а то су не мање снажни узроци. Код детета, у 99 од сто случајева, халуцинација је жалосне, ужасне природе.

Таквом се детету јављају час наоружани људи, који хоће да га закољу или му прете да га жива закопају. Или су место тога црвени или црни ђаволи, грдосије, мртваци, који се пред њим појављују, спремајући се да га одвуку, да га стегну у своје канџе или покров. Час му се опет указују животиње, и у том случају животиње су црне или црвене, страховите, ужасне, са шкрипањем зуба, разјапљеним вилицама, и измахнутим канџама да га растргну....... (269,70,71).

«Учитељ»