Učitelj

12 ПРЕДАВАЊЕ ЗЕМЉОНИСА У основ. школи

Да то докажем, показаћу у кратким потезима како се ве Вином предаје земљопис у нашим школама од најнижег разреда до највмилаг.

Новим програмом, који је ступио у живот тек у половини ове школске године, мало је шта изостављено од старог, но је вамо по нешто скраћено, с тога што су такве ствари и пређе унете, што су од неоцењене користи, и да би штета, било изоставити их. Ево нпр. У П разреду има да се изучи школа, кућа, "и њихна околина са најглавнијим појавама природним и познавањем животиња, биљака, минерала и радова у разна годишња, времена. У Ш разреду иде се даље, па се изучава. по програму округ, па онда цела Србија са најзнатнијим историјским личностима из оба наша устанка, која дају врло леп пример пожртвовања за слободу свога народа; а буде и храброст и тежњу за политичком самосталношћу. У ТУ разреду изучавају се све српске земље, те се тако деца одводе из уских граница, Србије у велику пространост Српске земље. Тиме се даје деци појам о Великој Србији и буди свест за уједињењем Српства. (ве ово, као што рекосмо, јесте језгра из земљописа, од које се није могло ништа изоставити.

Но изучавање одређеног материјала из земљописа за П равред иде веома неприродно. Неприродно, велимо, за то, што се не врши очигледно. Не изучава се ништа на самим стварима, но више теориски, апстрактно. Говори се ученицима о годишњим временима, излажењу и залажењу сунца — у школи; о околним улицама, главнијим зградама или оближњим брдима — у школи, а једва се ко од наставника сети, тето и кроз прозор покаже. () трешњи, шљиви, јабуци ит. д. разговара 06 без њих, претпостављајући, да је то деци све познато. Све у опште, велимо, предаје се деци у затвореној школи, у исквареном ваздуху. Једино што се учионица и њена друга оделења силом околности морају очигледно показати и изучити. У овоме се. чини нам се, већим делом одликују варошки учитељи због тога, што им је као зазорно у радне дане извести децу ван школе мало даље. Док у селима учитељи би требали само да изађу из школских зидина и већ су са децом на пољу, до шуме, брега, речице итд.

У Ш разреду предавање земљописа идо такође погрешно. Оно што рекосмо за П разред, то исто вреди “ за. овај разред, кад се предаје о околини и срезу. (Све се то из школе посматра неким уображеним чулима; све се то замишља и преставља у глави како и где лежи неко село или варош или река. Ово ће = лако бити учатељу, ако је и он прошао околину и срез; али шта ће да раде деца особито варошка, Од које многа познају само пут од куће до школе и обратно... Особито се пак греши,