Učitelj

ПРЕДАВАЊЕ ЗЕМЉОПИСА У основ. школи 15

кад се деца први пут упознају са мапом. Ту се веома рђаво деца посматрањем преводе са природе на мапу. Без икакве методичке вештине начини се велика провала између природе и мапе, па се после окупи изучавање земљописа на њој и пртају се предели са ње. Ученици знају сва места, реке и планине на мапи, а не могу да преставе себи, како то изгледа у природи по величини упоређујући по сличности и различности са познатом вароши, реком или др. предметом. А на крају, пошто се сврше сви окрузи, неки учитељи мисле, да неће бити никаква штета, ако се изостави општи преглед свију пређених округа, јер то ни ревизори или други ко не изискује, а одузима много времена! То је мишљење по све погрешно, јер тако сене добија појам о целини, која треба свуда да дође на крају због своје велике важности. - |

У [У разреду, прелазећи од Краљевини Србије на друге српске земље — почевши од најближе па све даље — предаје се свака од њих обично по једном калупу. Покажу се границе, величина, планине и равнице, реке, клима, природни производи и то до знатних места. Ту већ и није могуће учитељу, да покаже ученицима на стварима оно о чему говори; али му је могуће, да примени оно педагошко правило: на познатом наставити и утврдити непознато. То се код многих нас не практикује. Све нам то промакне неопажено или непотребно, а међу тим то треба да је најглавније при предавању земљописа у Ш, а нарочито у ТУ разреду. Нама се чини, да и ови уџбеници из земљописа за ТУ разред имају велику празнину у томе, што мало где има, да је то упоређивање «непознатога с познатим» истакнуто. Нпр. свака важнија планина, река или варош. треба да се упореди са нашом познатом планипом, реком или вароши. Упоређење је чињено само са климом и производима, а у другоме није.

Из свега овога, што у кратко напоменусмо, види се, да се земљопис веома погрешно предаје у свима разредима; а то долазило или од из непознавања важности и начина предавања, тога предмета, или отуда, што многи, познавајући све то, незагрејани љубављу према своме узвишеном позиву, неће да се замуче да раде онако, како од њих захтева природа дечјег развића.

Како пак треба предавати овај предмет у основној школи, показаћемо овим што следује.

Предавањем земљописа у осн. школи иде се на то, да се деци да појам о просторности, те да се у њој умеју оријентовати; за тим појам о Србији пи Српској Земљи. Да би се пак то постигло, мора се имати једнако на уму оно врло потребно