Učitelj

новости 699 ме; а ревизији у основној школи: да сазна и одреди успео у настави у овој школској години. Разуме се по себи да је тај успех потребан министру просвете. И то министар и чини сваке године, да би сазнао. како је напредовала настава те године и колики је у опште успех учињен. Поред тога министру је потребно и то да сазна, какав је који раденик школски, јер по добијеној оцени мора примити и награду законом одређену. Ово све чини, као што рекох, министар просвете само зато, да сазна стање наставе које му није познато. Но када он. већ зна, да у већини школа није било правилног рада, да у половини школа није било довољнога рада и да у опште нема ни довољног успеха ; онда би било излишно трошити и на то новац и плаћати изасланике, да константују само опо што је већ свима познато.

У времену прошле владавине сви радови и све мисли пелокупнога државнога апарата били су стављени у службу из борне победе. И војска и просвета п финансија и полиција све се томе циљу морало ожртвовати па када се није водило рачуна нио уставу и законима и устано-

· вама државним, па чак и о будућности читавога народа свога, онда каква се пажња могла поклањати ин:ересима основне школе и њене наставе»--

Школе су постале привремена пребивалишта учитеља, који су као хајдуци јурени, затварани и од регената и од капетана и на послетку прогоњени из места 5 место.

У новембру, децембру јануару. и фебруару када је најпродуктивнији наставни рад, РЕАЛНО је око 50) учитеља, а то је већ више од половине целокупнога_ броја. Сем тога било је преко 200 учитеља, који ву и по други, трећи, четврти, или и пети пут били премештени. Ако узмемо у средњу руку, ла је по три пуг премештених био само број 100. онда одмах видимо пред собом 800 школа које су имале нередовно стање наславе у овој школској години. Овакав изглед даје нам само 109 наставника три пута премештених, а какву ли би слику видели, када би имали при руци статистичке податке (који на жалост нису још објављени у „Просветном Гласнику“) министарства просвете и када би из цифара прочитали, да је у овој школској години огромна већина школа, имала под својим кровом по два, три или четири наставника.

Да ови премештени наставници нису били само политичари него

махом врло добри и одлични школски раденици. ја ћу навести за пример само премештене уч теље из два места: Крушевца и Пожаревца: МС.

тК, 6. 6, И. Г. и М. Ц. сви учитељи из Пожаревца имају огромну пл одличних опена. 11. М Ми бг обе учитељи из Крушевца не само што спадају у одличне наставнике, него су ева, тројица од Просветног Савета кандидов |нп а од министра екс били за ревизоре основ шко ла. Сви су онп били премештани и по два и три пута а С на послетку је и отпуштен из државне службе само зато, што је као преседник бирачког одбора веровао, да је онда вредио закон и отишао да изврши одређени државни посао, те се то узело као напуштање дужности.