Učitelj

новости 101

„Шта да радим Ја се не мешам у политику, а капетан ми вели: или дај мзјаву и упиши се у нашу партију или пакуј прње!“ И када је ову ствар доцније Глав. Одбор доставио бив. министру просвете, он је смо одговорио :

— Учитељи хоће да буду карактери као Брут, и неће да помажу владу, па; када су таки, онда нека и пате

Из свега овога може се видети жалосно стање овогодишње основне наставе.

"Још један јак разлог има противу ревизије, То је избор кметова и посланика. Свима је познато да су од 9 августа по целој Србији настали јуриши и одбране општина. Ти јуриши и одбране протезали су се 0–6 месеца. Огромна маса оних, који су у тим одбранима, апшени, бијени и гоњени били су оцеви ученика који су због тога напуштали школу да се код куће нађу. Поред тога многи од ових избора вршени су у основ. школама, које су се због тога морале распуштати.

Исто тако и избори посланика омели су раду основ школи. Поред тога што су вршени махом у школама, у прошломе избору учествовало је преко 200, а и у овоме ће учествовати 200 учитеља као преседници бир. одбора.

Да и не узмемо у рачун повелики број школа, које су због болести ученика биле дуго распуштене, као ни број затворених и кола богз земљотреса: опет морамо признати, да је већина наславника у Србији покренута у половини свога рада „премештених има преко 1000), да то нису били само партизани, него и одлични раденици у школи, да и они, који се нису премештали нису могли радити, јер им ни просветне ни други надзорне власти нису хтеле ни могле помагати, да је дакле у ошшт» врло мало урађено, да успеха и нема.

Ко би хтео да казни учитеље за стање, које они нису створили; тај би могао захтевати ревизију, или ко би желео да се као ревизор проведе и покрпи тај би је могао волети и одобравти. Други нико.

Сваки увиђаван и паметан човек после овог равбацаног, пекиданог, онакаженог и намерно замршеног рада у евима гранама државне управе и службе био би противник ревизије ма у којој струци, од које би зависила оцена садањих чиновника, а тим пре мора бити противник ревивије у основиој настави, за чиј успех тражи се време, сталност, јединство и сређивање свега ученога, и од кога зависи опстанак и напредак српских учетеља.

Овогодишња настава ако није гора ни мало није боље од наставе за време српско бугарског рата и када се онда нашло излала, да се учитељи не казне. може се наћи и сада, када је тако решење већ санкционисала и једна народна скупштина

И ако би се са оваким решењем обишла формална страна закона, опет би сама школа врло много добила, јер би многи професори и учитељи, који би били ривизори, остали у самим школама и подужили више

%

УЧИТЕЉ 47