Učitelj

ПРЕДАВАЊА

Огледи из физике у основној школи, по д-ру Е. Нетоличви“).

Настава из природних наука може бити само онда плодна, кад учи децу да читају из живе књиге природине. То начело важи и за Физику. Настава из Физике може имати успеха само тада, кад се оснива на проматрању природних појава и на експериментима (огледима, опитима). Само тада она одиста образује ум, утиче на срце; само тада имаће деца отуда користи и у доцнијем животу, кад им ваља у школи стечено знање примењивати у практичноме животу.

Прва. је погодба ваљане наставе из физике, да се иста ослања на посматрање природних појава и на огледе, а главно правило, према, коме ће наставник подешавати своја предавања, може се у кратко исказати овим речма: „Учи само оно, што можеш деци очигледно да покажеш“.

Као што је познато, посматрање се састоји у томе, да опажамо оне појаве у природи, које се без наше намере указују чулима нашим; а оглед се састоји у опажању појава, које ми навлаш изазивамо. И најпажљивије посматрање појава, које св саме собом јављају у природи, фије довољно да нам открије њихову суштину, с тога је експерименат преко потребан. На огледу се управ учи проматрање појава. Сем тога ваља имати на уму, да није довољно само овлашно гледање огледа или природне појаве; треба их пажљиво проматрати, пратити у корак све мене њихове. Ако хоћемо да се уверимо, како су ученици посматрали, треба их позвати да испричају шта су ви-

дели; њихов одговор биће нам најбоље мерило, да ли су све појаве тачно запазили..

При извођењу огледа ваља поћи од најпростијега, ну ипак за то треба избегавати, да се овај посао не претвори у играчку, јер

“) О-т Е, МегоНсхка, те(офк дег Мабшећге, Уулеп 1883,