Učitelj

из ИСТОРИЈЕ НАРОДНЕ ШКОЛЕ 143

мора га да призна своју погрешку. У другима он помаже, такође помоћу питања, доћи до истине. У једнима он употребљава дедуктивни метод, а у другим индуктивни; но п у једном и у другом случају он остаје јединствени и до сада не превазиђени катихезатор. Метод Сократов давао је сјајне резултате у оној Форми, којом се интересовао философ. Ко је читао његове диалоге знаће, да се Сократ није дотицао, на пример, природних наука. Духовна страна човека, морал, однос човека према Богу — то је област у којој се Сократ кретао у својим беседама, а овде човечји разум, својим сопственим напорима, без помоћи позитивних наука, које није ни знао Сократ, може истину схватити.

Дисциплина у грчким школама била је у почетку строга. Уче-, ника ву — по речима Аристофана, тога ватреног поборника, старог времена — за сваку кривицу тукли. Тако је било поступање с децом и у старом Египту. Ну у Грчкој је однос с децом у доцније време

_ био знатно блажији.

У систему грчког васпитања мало су шта створили сами Грци. У томе је послу стварање овог даровитог народа ишло руку под руку са позајмљивањем и подражавањем. Тако на пример музика, која је заузимала видљиво место у грчком васпитању, развила се код Израиљаца и достигла највећи степен за време Соломона, па после је почела опадати. У библији налазимо спомена о музикалним инструментима, којима су се служили Јевреји.

Почетак астрономије такође је положен много раније, него што је та наука ушла у област грчког васпитања. Тако време установљења сазвездија (зоодијака), којим се ми данас служимо, губи се у мраку времена. У Египту све планете онога доба означене су у календару гробнице Рамзеса. У Китају су још на 23 века пре Христа постојали астрономи. Још Индијанцима су биле познате планете старога доба. Још у дубокој старости, кад су се Аријанци преселили у Индију, они су тамо наишли на Дравидијска племена, која су ишла за Марсом и Јупитером. ·

Односно геометрије по сигурно се зна да је њу увео у грчке школе Финичанин Талес, који се школовао у Египту и основао у Милету тако звану јониску школу. Историчар Јосиф Флавије тврди да је још праотац Аврам први предавао Египћанима аритметику и астрономију. Диоген Лаврције и Платон такође сматрају да је Египат колевка аритметике. Свакојако несумњиво је да су Грци почетак те науке од некога позајмили.

Своју азбуку Грци су позајмили од Финичана, сачувавши и саму Форму Финичанских слова, без великих измена, њихов гласовни