Učitelj

ИЗ ИСТОРИЈЕ НАРОДНЕ ШКОЛЕ 7А5

деца морају добити једнолико васпитање државно. Сагласно с духом времена он даје велику важност музици у раду око васпитања. Ова мисао постаје потпуно појамна, ако узмемо на ум, да. је музика код Грка увек праћена с појезијом, и давала слушаоцима не само једно расположење, као што то бива сад, него и слике и идеје. Истина, он, син својега времена, није био у снази да се одреши од ондашњег друштвеног склопа, те су и његове књиге пуне презрења према робовима. Али опет онда нико није боље говорио о справедљивости_ од Аристотела. „Ни звезда вечерња, ни звезда јутрења не уливају толико побожности, колико справедљивост“.

Навику и подражавање, који су и сад једно од најглавнијих средстава васпитања, положио је Аристотело као основ његовог педагошког система. И мисли Аристотелове ушле су у сазнање људи, живе вековима па још и сад се јављају као важни Фактори при васпитању. Грци, својим радом на науци, подсећају нас на оног слугу из еванђеља, који је добио много таланата, па радио с њима и знатно повећао добивено богаство. Ово умно богаство, које су Грци накупили, прешло је доцније, по истим законима подражавања, на Римљане.

Енциклопедијски курс општег образовања позајмила је од Грка. такође само виша класа Римљана, уносећи у њега својствени томе народу практични карактер. Плиније је прекрасно исказао ту сопствену прту римскога народа. „Наши су преци васпитавали — вели Плиније — не само по средством слуха него и по средством очију. Млађи су гледали шта раде старији и подражавали им“. Корист,. то је карактерна црта римског васпитања, која са као црвен конац провлачи кроз целу њихову систему, позајмљену“ готово у свему осталом од Грка.

У гимнастици су Римљани видели средство за чување здравља, оправдано држећи да је у здравом телу и душа здрава; а сматрали су је такође и као средство за војену припрему. Од вештина Римљани су постигли најбољи успех у архитектури, која нас поражава својом величанственошћу и сталношћу грађевина. Њихове корисне грађевине колосалне су и готово не подају се рушењу. Римљани се могу понобити и обрађивањем права и својим законодавством.

Многи Римљани исказали су неколико значајних за оно време мисли о васпитању. Тако у ено време, као и код Грка, у већини римских школа царовали су шамари и треке.: Цицерон и Квинтилијан

1) При раскопавању Помпеје нашли су школу, у којој се може видети сцена како су у присуству учитељевом учоници тукли прућем својега кривога друга.