Učitelj, Nov 01, 1898, page 43

ПИ

ПРОТИВУ СИСТЕМА ВОЂЕЊА УЧЕНИКА 229

елементарне наставе. савладати, опет је питање да ли има вештине да би постигао успех Материја се савлада учењем, али умешност не; она долази вежбањем, — вежба и овде прави вештака. Ова вештина недостаје, кад учитељ у трку пређе цео школски систем (све разреде), кад се сваке године упознаје с новим задацима. Прва је година у сваком разреду увек година пробања. Сваки савестан наставник мора увек да се и писмено спреми за предавање, а ко није и сам увидео да је нужно чинити доцније поправке у предавањима, па да се деђе до бољег резултата # Присталице система вођења ученика мисле, да би учитељ приљежније и савесније радио, кад би водио своје ученике. Како би то било Бојати је се да учитељ, кад. нема ником давати рачуна о раду, не дође у опасност да постане комотан, ида пусти да иду ствари својим током. Будући није везан за тачно ограничене задатке, то ће оњ свакојако заостати у овом или оном предмету, тешећи се тиме, да ће идуће године све надокнадити, — по оном: од данас до сутра. За комотна учитеља систем вођења ученика био би место за одмарање. Кад би у осталом овај систем имао сва хваљења преимућства у наставном и васпитном погледу, то би се морала његова извреност већ одавно показати у овоским школама, где је пи остварен. Свакодневна опажања доказују, да сеоска деца не превазилазе варошку ни у ком погледу.

_ Вођењем ученика,.па ма било и из 3—4 предмета, стављају се на физичку снагу учитељску велики захтеви. Пе само непрестано душевцо напрезање у школи, већ и. дантубно домаће спремање начиниће га слабијим и споријим.

Према околностима које владају код учитеља, ученика, родитеља и осталих уређења, није могуће увести неограничено вођење ученика кроз све разреде, а мораће се бити задовољним, ако би се исто у извесном ограничењу постигло, а то је могуће јер: