Učitelj

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ а 545

Чешки народ за своје учитеље. — Средишно друштво чешких занатлија у Моравској, предало је свом вемаљском сабору нарочиту своју петицију, у којој одаје хвалу и признање раду учитеља моравских и потпомаже најтоплије, да се уваже и испуне захтеви учитељски. Поред осталога у акту том се наводи како по досадашњем може и деветнаесто-тодишњи младић у Финансијској струци имати већу плату него учитељ старац, који има породицу да издржава, а често и децу да школује у другом месту.

Така топла и срдачна потпора учитељству из средине народа, заслужује сваку хвалу и признање. Хвала им и од наше стране.

! ДЈ

Идеали младежи. — Међу многим психолошким испитивањима, које чини американски педагови преко питања, која шаљу школама, врло су интересантни одговори на послато питање: Именуј личност која ти се допада, те би желео дадбудеш као она и кажи зашто # — На ово питање дошло је 1444 одговора од деце између 7 и 17 година. Резултат је био чудноват. Угледе су деца налазила или у најближој околини својој у кругу своје родбине и познаника, или у историјским. личностима. Млађа деца су махом су налазила идеале своје међу онима с којима имају додира. Тако је од Кана деце 47%/) налазимо идеал свој у свом оцу или матери, другу или пријатељу; 3 99/, јунацима из прича, и бајака, а само 140/) из историје. Што су деца, већа, то се више мења овај избор. Тако 8509, 16• годишње деце налазили су своје идеале у историјским јунацима, 129, у књижевности и само 89) у својим познатим особама, Приметно је што деца траже идеале“ своје више међу личностима из новије историје, него из старијег доба.

Даљим проучавањем ових говора нађено је да од 100 деце цене и воле:

деда од 7—12—15 год.

добро 25' 28:22 правичност и учтивост 4 9 10 срећу и имање 108 Ви ка душевне особине = [0 ТА јунаштво . 51909 проналаске ВН НА У патриотизам Ола ба а славу 4 13 18

Млађа деца виде у личностима добро више према себи узевши, него према. околини. Тако н. пр. пише девојчица: „Моја мати добра је зато, што ми купује одело, обућу и шешир“. „Мој отац, јер је добар што ми даје многе ствари“. „Моја тетка, јер ме често позове да љуљам сестрипу“.

Доцније се деца уче тражити добро и мимо себе. Н. пр. девојчица од 10г. пише: „Желела бих да будем као г. Вашингтон, јер је он био увек добар, имао је своје књиге у реду, волео је своју мајку и оца“. Девојчица од 18 г' вели: „Слушала сам о једној девојчици несрећној и о њеној учитељици, г-ђици Суливановој То је заиста добра госпођица, пошто учи ону сироту слепу и глуво-нему девој. чицу. Желела бнх да сам као г-ђица Суливенова, јер она помаже другима. Но могу још чинити много, али ћу се старати да будем тако добра“.

Односе материјалне цене више деца млађа него старија. Интересан је одговор једног дечка од 14 г.: „Желео бих да сам као г. Леви, јер он не ради ништа. тешко, а има много новаца и има све што пожели“.