Učitelj

250 | У

законски могла извести надлежност Министра и за изрицање ове казне, као што је то узето у ожалбеном решењу. -

Међутим у доцнијем пропису законском, на име у чл. 51 у коме је прописана надлежност за извиђање наставничких кривица, као и последице које имају да наступе кад кривица наставника, за судски казнима дела, буде утврђена; пли кад наставник буде ослобођен пз недостатка довољних доказа, предвиђено је: да наставник којп буде осуђен на казну затвора већу од 6 месеци, губи плату за време затвора; а наставник кога земаљски судови осуде за бесчасна деља, оштушлаа се из сљлужсбе с губилаком свиг стечених права, и“ тпакав се наставник не можсе поврааилац у дрисавну слудсбу.

Према овом изречном опредељењу законском правни је закључак: да наставник само у овом случају, — случају осуде за „бесчасна“ дела губи службу и са њом сва стечена права, а у случају судске осуде за сва остала дела преступне прпроде, законодавац ову казну не прописује.

Правилност закључка: да наставник само у случају осуде за „бесчасна“ дела губи службу п сва стечена права у служби, огледа се у поређењу старог закона о народним школама од 26 јула 1898. год. и његових измена и допуна од 6 октобра 1899. године са новим законом од 1904 године.

По закону о народним школама, од 26 јула 1898. год. Министру је изречно било дато право чланом 69 да може по саслушању Главног Просветног Савета, изрећи над наставником казпу отпуштања из службе са губитком свих стечених права у служби.

У садањем закону о народним школама од 1904 год. на име у чл. 50, којим је замењен текст чл. 69. старог закона, не само да Министру ово право није дато, већ се о овој казни, у овом пропису законском, ништа и не помиње, него у чл. 61 у ком стоји : наставник кога земаљски судови осуде за бешчасна дела, отпушта се из службе с губитком свих стечених права...... итд.

У оваквој редакцији новог закона, огледа се јасно намера заћконо. давчева, да се падлемспост за изрицање тако осеане казне: „губишка слулсбе и сви стаечениг права у слуожсби“ (право пенсије), одузме од министра и по сили закона услови само осудом од стране суда за бешчасна дела“

Из ове одлуке Држ. Савета, која је за Министра обавезна по тач. 6. чл. 144. Устава, а коју је министар п усвојио види се, да је законодавац хтео, да узме у заштиту учитеље од воље појединих министара.

И поред ове одлуке Држ. Савета, која је, као што напред рекосмо, обавезна за Министра, и поред јасне одредбе у чл. 51. зак. о народним школама, који вели: „да се учитељ може отпустити из службе са губитком свих стечених права, само у случају кад га земаљски судови осуде за бесчасна дела“, — ипак је министар и противу горње извршне пресуде Држ. Савета и јасног чл. 17. ових дана отпустио две учитељице из службе с губитком свих стечених права и ако имају исту кривицу као и њихова претходница !...

%

Родитељи и успех њихове деце у школи. — Да наслеђе и пример играју велику улогу у настави и васпитању то је позната ствар. Ево једне мале статистике која ће да то и бројевима потврди.

Од 100 деце напредовало је у школи: