Učitelj

252

Вредно је напоменути још и ово. Тамо се у неким колонијама практикује заједничко школовање мушке и женске децг и да се у томе питању, које сада јако занима све цивилизоване државе, дошли до врло повољних резултата, који иду несумњиво у прилог заједничког васпитања

Основне школе аустријске имају још једну добру страну, а то је што свака средња школа мора стајати у тесној вези са наставом у основ. школама.

(„Русек. Школа.“ 1. К.

Основна школа у Јапану. Од 45 милијуна становника у Јапану налази сеу основним школама, 5,084.108, што чини 93,280/0 од целокупног броја деце дорасле за основну школу. Већ из овога се види да је основна настава у Јапану врло напредна, п као што су Јапанци и у свему осталоме последњњих година показивали рапидан напредак, тако су и у основној пастави гигантским корацима ишли напред. Јер, док су они 1894. годнне имали у основним школама свега 9.510.000 деце, дотле се тај број само за десет година више него удвостручио, те је 1904. год. било у основној школи 25,084.108 детета.

Основна настава у Јапану делп се у два ступња: 1) елементарне основне школе и 2) виша осповна школа. учење у елементарним основним школама траје 4 године а у вишим основним школама. од 2 до 4 године. У првима су ови пред. мети: морал (замењује нашу науку о вери), јапански језик, рачун и гимнастика, а само онп ученици који то желе добијају још наставу у цртању, певању, ручном раду и шићу (ва девојчице). У вишим основним школама са двогодишњим трајањем предају се ти исти предмети а поред њих још и јапанска историја, земљопис пи основи из природних наука, а у истим школама са трогодишњим или четворогодишњем трајањем уче се још један или два од ових предмета: земљорад, трговина п енглески језик. Само ових виших основних школа било је у Јапану 1904. године 8844. Сем тога Јапан има и продужне основне школе, у којима се ради вечером и у којима се проширује образовање оним ученицима, који се не желе даље школовати.

1904. год. било је у Јапану свега 27.188 основних школа. У сравњењу са бројем деце школа је одиста мало, због чега су све школе претрпане ученицима, тако да на једног учитеља долази просечно по 80 ученика. Учитељи су, дакле, преоптерећени, а како за сада још нема довољно учитеља, то ву врло чести случајеви да једап учитељ ради у два овако претрпана разреда.

Све су основне школе, са малим изузетком, општинске или приватне, т.ј. издржавају их општине или приватна лица. Држава пак даје годишње врло малу суму на основну наставу — око два и по милијуна динара. Из ове суме дају се учитељима само годишње награде, а плату редовну примају из општинске касе.

Основна је настава обавезна и бесплатна. Родитељи морају слати своју децу у основне школе и само у изузетним случајевима може се допустити родитељима да могу своме детету давати основну наставу код своје куће или их ради тога слати у какве приватне школе.

Поред основних школа у Јапану постоје и тако зване „материнске школе“, које нису ништа друго до дечија забавишта, у која деца, по вољи својих родитеља, долазе пре ступања у основну школу. Рад је у њима као и по дечијим забавиштима. Њих је 1904. год. било 281 са 749 васпитачица и са 25808 детета.

И ове су школе општинске или приватне, а само је једна једина државна.

Према подац. у „Руској Школи“ бр. 1 за 1907.) ]. Кангрга.