Učitelj

605

узмимо и војну академију, јер ја хоћу да говорим о онима од 18 до 19 година, па узмимо напослетку, пространо, богато и либерално, да таквих има 3000 — то би било 10.000. Од 370.000 дечака и младића ми школујемо 10.000, а оно друго остало је без школе. И ту је онај извор зла у нашој народној просвети. Ту је оно што се каже да резулташа нема. Ја могу казати у једној фигури: не једно мало дете из села, него узмите оног кога сматрате да је најпаметнији човек у Србији, па га натерајте некаквом силом, стегом и муком, да не може седети за својим столом ; да не може радити у библиотеци; да не може живети међу спремним и образованим људима; отерајте га горе у планину, да тамо проведе 4 до 5 година — па тај паметан човек, ја мислим да смем јамчити, да он, можда, неће заборавити писање, али ће сеи он после 4 до 5 година вратити натраг као прост необразован човек.

И онда зашто се чудите, што једно мало сељаче, које сте учили од 7—11. године и земљопису, и рачуну, и читању и које је провело || и > и [о и 1. и [о и (6.и 17 и ја и 9 и 2). годину, а није видело ни писаљке, ни хартије, не забавивши се никако књигом, — што се чудите, кад оно заборавља што је било научило2 Ја нисам пробао, и не дао ми Бог, али ја мислим. да кад три године не бих писао, не бих могао ни умео писати. Ако баш памет не би нестала за три године, прсти би изгубили могућност да пишу.

Ствар је врло проста. Треба наћи школе где ће се скупити ових 370.000 младића да их учимо. Али то нас доводи на један нов издатак. Кад министар просвете спреми рачун, — а ја вас уверавам, да је он. више пута тај рачун спремао — онда ствар излази на ово. Место садашњег броја учитеља, треба 6000; место садашње рубрике од 3.000 дин. треба једна друга — ја не смем ни да је кажем. Али, то једна сирота земља, која још није дошла до једног отвореног, јаког, сталног извоза; која још није дошла до јако разгранатог рада; која још није извела систем својих железница, — то ова земља не може. Као год што сиромах појединац не може учити латински и геометрију, него се задовољава најобичнијим знањем занатским, па с тим иде кроз живот, тако исто и једна сирота земља не може да изведе онај програм, који могу лако и брзо створити људи специјалисте, који желе да се народ што више и што јаче просвети. У томе послу морамо ићи полако, морамо сачекати сваки бољи случај. А ја мислим, да по изради наших жељезници ми смемо очекивати, да ће наше економско

УЧИТЕЉ : · 41