Učitelj

142 УЧИТЕЉ

За непоха“ање ових школа важиле би све одредбе закона о народним школама, које се односе на ученике основних школа и њихове родитеље.

Што се тиче плана и програма, њих треба тако удесити, да се с обзиром на време учења у овим школама — може лако и постепено свршити за две године, иу њих треба унети онај материјал, који одговара душевним моћима и потребама оних којима треба да се саопштава.

По нашем мишљењу, у програм за [разред тих школа треба да уђу ови предмети:

[. српски језик : читање и писање и вежбање у мишљењу и говорењу;

П. рачун: усмено и писмено рачунање у сва четири вида с бројевима од 1—100;

Ш историја и географија : културна и економна историја Срба од досељења на Балкан па до устанка 1804. год., културна и економна географија Србије;

ЈМ моралне и грађанске поуке и хигијена: родитељи

и деца „> породина ~ = љубав, поштење и искреност, село, .

општина, срез, округ и држава, одело, стан, пиће и храна;

М пољска привреда: основи и подела пољске привреде: ратарство, воћарство и сточарство, с обзиром на месне прилике (где је која од ових грана јаче заступљена — већу јој пажњу поклањати), врсте земље, ђубрење и наводњавање, сађење и калемљење воћа, сорте и одгајивање стоке.

У П. разреду предавали би-.се исти предмети, само што би наставно градиво требало у неколико проширити и допунити, тако из: срп. језика продужити: читање и писање, писање састава: писмо, требовање, квита, обавеза. уговор и молба; из. рачуна с геометријом: сва четири вида усмено и писмено с бројевима преко стотине, израчунавање површене и запремине; из историје с географијом: културна и економска историја од устанка до данас, културна и економска географија српског народа ван Србије; из моралних и грађанских поука с хигијеном : устав, закони и власти, дужности и права грађана, опширније о оделу, стану, храни и пићу у вези с познавањсм човечијег тела и помоћ у болести; из пољске привреде: псдела усева према земљишту, избор земљишта за воће и виноград,

Б4