Učitelj

НЕДЕЉНО-ПРАЗНИЧНЕ школе 143

неговање и чување воћа, стаје за стоку, храњење и плођење и практични рад у школској башти.

Избор ових предмета држимо да је такав, да одговара потребама ученика ових школа као будућих грађана, а распоред и количина градива такви су: да одговарају њиховим — т.ј. дечијим — душевно способностима и времену, на које треба да се обради.

Још остаје да коју проговоримо о уџбеницима и осталом материјалу и тиме бисмо завршили своје кратко мишљење о овим школама. Све потребне уџбенике, као и сав материјал треба да даје школска општина, а терет да падне на све грађане, сразмерне према стопи њихове непосредне порезе. Овакав начин набавке уџбеника и материјала и правичан је и једино сигуран, да сви ученици и на време могу имати,а нарочито они чији су родитељи сиротног стања.

Уџбеници прописани за основну школу, којима се и ученици ових школа за невољу данас служе, неподесни су за њих једно што је градиво у њима испод способности ових ученика, т.ј. и сувише је лако, и што је многобројно да се и поред своје лакоће не би могло свршити за ово кратко време, а друго, што у њима нема онога градива, које је оним ученицима, као будућим земљоделцима, чија се професија у напред зна, баш најпотребније. Зато, мислимо, требало би -— према напред изложеном плану и програму што пре израдити нарочите уџбенике за ове школе, а по начину на који се израђују и добијају уџбеннци за основну школу стечајем.

Али да се у овом послу не би отишло у крајност, па се за сваки предмет понаособ тражило да се израде засебни . уџбеници, мишљења смо: да би требало израдити цигло један једини уџбеник : енциклопедијску читанку с букваром, у коју би било унесено градиво из свих наставних предмета који се у овој школи предају. Ова би читанка уједно служила и као уџбеник и као средство за вежбање у читању, Овим начином добила би се уштеда у трошку око набавке књига и добило би се у концентрацији наставе. Од колике је вредности у настави принцип концентрације, то најбоље знају наставници, те с тога сматрамо да је о њему излишно и говорити, а поред тога то и није циљ ових редака.

У колико се сећамо, овакве читанке имају и наша