Učitelj

166 и Етитиљњ

лана из празних речи, шупљих израза, измеханизираних истина, одбацује и заборавља, те се на крају крајева од ње нема никакве користи. Испити над младићима, који су свршили осн. школу пре 5—10 година, а који су држати у околини Крагујевца, ово су најбоље утврдили. Данашње осп. школе промашују свој циљ, а то је зло, које ваља енергично лечити. На жалост, оно се не лечи. Министарство Просвете, коме је искључиви задатак да се -Ц о народној просвети брине „мршвијем сном спава“. А кад господар вечито спава, може ли се очекивати да ће слуге савесно отаљавати поверене им послове! — Да утврдимо нерад Мипист. | Просвете и са овим у вези неред и нерад па и неуспех у миогим школама једнога дела Источне Србије, биће циљ ових редака.

Ну огрешили би смо се, ако би за ово стање учинили одговорним искључиво садашње Мин. Просвете и учитеље. Зло стање ово није најновијег порекла. Можда је сада достигло кулминациону тачку, али је његов почетак ранијег датума. Први квасац оваквога расула датира се, по нашем мишљењу, од увођења сталног надзора. Место да поправи, стални је надзор, са малим изузетком, почео да разобручава, а рад у школи упутити једио- | страно, где где и површно. ј

Ако бацимо летимичал поглед на живот наших нар. школа, за последњих двајестак година, приметићемо три фазе кроз које су прошле: живот основних школа пре сталног надзора, живот

за време стајног надзора и живот после падзора. "Свака од ових _ 4

фаза поси нарочито обележје, п по нашем мишљењу, прва се фаза одликовала интензивним радом и уродила је добрим плодом како на просветном, тако и осталим пољима државног живота. Узроци овако интензивног рада, мпоги су. Ми ћемо споменути само ове- јака свест о дужности, идеалисање, како у васпитању омладине тако и васпитању масе, необична преданост и љубав према послу, јак политички морал, а за мпоге и страх од добре оцене, која није давала право на периодску повишицу плате. Додајте томе и ретку слогу, једнодушност, братску љубав којом су били без разлике сви учитељи задахнути, и онда ћете имати потпуну слику ондашњих дивова учитеља, чије је, у главноме, дело данашња препорођена Срзија.

Установом сталног школског надзора, ушле су основне школе _ у други период свога развитка. Ова дивна замисао, да се па-. родце школе поставе на здравију основицу, да се учитељи за. штите од грубе силе позваних и непозваних и упуте на што је- | 3