Učitelj

НАШЕ ШКОЛЕ У ИСТОЧНОЈ ОРБИЈИ 165

Наше школе у Источној Србији.“ од проф. Соф. Симића.

Да у нашој просветној хијерархији има, много трулога, знали смо одавно, но тешили смо се мишљу, да се и не може више очекивати од народа, који још не броји ни пуно столеће свога самосталнога културнога живота. Ну тешећи се горњом мишљу ми смо справом очекивали, да наша просвета, ма и као пуж полако, али стално напред корача, али нажалост тако није у ствари. Место да се залечује, трулеж узима судећи по многим знацима, све већег маха, а то мора да баци у бригу свакога, коме напредак. и срећа ове земље леже на срцу. Почев од универзитета коме се пребацује да не одговара у свему очекивањима која се на њ полажу, па до средњих школа, које по мишљењу једнога професора2 не дају оне резултате, које су даване пре 20 година и основних школа са чијим резултатима не можемо бити задовољни, све је ударило у назад. Неред, нерад, разобручаност главно су обележје живота просвете у садашњици. Ну нас овде не интересују: универзитет и средње школе. Нека о њима говоре позвонији, ако налазе да им ваља говорити. Ми ћемо се задржати на основним школама и о њима најпре у опште, а затим опецијално о упраквистиским школама у Источној Орбији проговорити.

Непобитан је факт, да наше народне школе у опште узевши у последње време вегетирају како у интелектуалном, тако и моралном и материјалном погледу. После четворогодишњег школовања улазе наши ученици ненаоружани у слободан живот. Одлике, као што су: свесност циља који се хоће да постигне, познавање средстава, самосталност, истрајност а преко свега мо. ралност и осетљивост, ни из далека не красе душу њихову. Ушавши у слободан живот, они се сваки спотичу о свакодневну јаву, и права школа, истинско учење, за њих тек сад настаје. Како пак ова друга школа није ограничена са 4 непробојна зида, кроз која једва нешто светлости улази, но бескрајним хоризонтом, у којој се све на извору учи, и која је с тога јаснија и забавнија те и обузима сву душу ученика, стара се школа, нагоми-

ТИ ако се Уредништво у неким погледима не слаже у свему с писцем. овог чланка, пушта га ипак у овај лист због његове велике важности.

2 Види „Наставник“ св. 11—12 чланак „Сад и пре 20 годана“.