Učitelj

10268 УЧИТЕЉ

неотровних, посадили смо и сличне, отровне, да би деца уочила разлику, те да би се умела чувати при брању. Такође смо наме. стили између природних гљива и моделе од гипса; а дашчице на којима су утврђене, покрили смо маховином и земљом. И сад, оне природне нису се могле распознати од оних на гипоу. Према. овоме се види, колико изгледају природно гљиве на моделима, кад су у природној околини.

Ми смо већ више пута рекли, да школски врт треба природи толико да подражава, да му она ништа не надокнађава. Стога после екскурзије треба ученици-да упореде оно што су видели у природи са оним што је у школском врту и обратно. Алиу неким случајевима настава у врту од веће је вредности но настава у пољу; јер при екскурзијама ученици позматрају биљку само у једном стадијуму: жита на пр. у цвету. Док, међутим. школски врт пружа могућност да се посматра цео ток развијања. једне биљке. Може се посматрати како се клица развила; како влат расте, лишће шири, како се образује класје, цвет оплођава, стварају се зрица, влат жути и т. д. Може се посматрати промена биљке само за један дан, на пр. лан увече затвара, а јутру отвара цвет и др. -

Али има још и једна већа корист од школекога врта, што би при излетима изостајало. Чешће је говорено да раденичка школа. | стоји у противности са школом за науку. Циљ је раденичке школе тај, да доведе ученике саморадњом до самосталности, те да дете буде више активно него пасивно и више продуктивно. А затакву саморадњу даје нам прилике школ. врт. Стога је у нашој "школи тако уређено, да ученици сами раде у врту. Дата, је по једна алеја двојици ученика и целокупна нега, биљке њима је поверена. Али шта ће се на једној радити, не одређују сами ученици. Њихова. дужност је да посеју, плевеи заливају биљку. При овом послу ученици не посматрају само биљке, јер они не уче прост рад вртарев и земљорадников, већ овде постоји известан однос између одга- јивача и биљке, што није без значаја за стварање осећања. Дужност је и васпитача да се поред деце и он заинтересује за овај посао. Не само за време великог распуста, већ и после часова “ између 11 и 3 иду девојчице својевољно у врт и раде, као и недељом после подне. Те тако школски врт не пружа само материјал за очигледну наставу из прир. наука, већ даје згодну прилику да се споје рад и настава; он је, најзад, место саме наставе.

Наставу на пр. из природних наука треба држати лети што |