Učitelj

204 У и ток ЈБ

по нека провинцијална (соса, железо), по нека у два рода (оса ос), особна именица у множини (сосе), узима ретка имена (вели _ зар, ева, софроније, дафина), кад и кад понавља речи и изразе те се бојимо механичког читања (напр. код 20-ог слова је рече ница: мајка шије сукњу; код 21-ог: ћерка шије сукњу; а код“ 22-ог: перка шије сукњу. Могло се у другој прилици узети прирок: носи, а у трећој: пере, па да се избегне понављање); упо требио је и по коју реченицу сумњиве истинитости (снаша рано рани; извор се замрзао; у шуми има жира; снаха је хитра и | вредна; и др.)

После 15-ог слова унета је причица маче цч миш од 10 реченица лаких; после 18-ог — шаров и зец, у којој је „уловљена жив зец и „изнет у леју“ ; после 20-ог басна — кокош и лисица, у којој је извештачена реченица: „зовни моје куће зељова“, пошто зељов значи велико нешто; после 23-ог — не лажи, а то је о Тривуну и вуку из пређ. читанке за Ш разр., и добро је изведена; после 25-ог ленивац, такође добра причица о „леном. Гаши“; после 28 ог слова чланак је кућа врло леп, само у рече лебац што нема х, јер није пређено а код слова х пише: хлебац,“ — није доследно, а могла се употребити реч: проја; и после. 30-ог слова је чланак школа са малим манама у опису и језику.

Уз вел. слова унет је чланак Зима, добар као и 4 причице; Уредам ђак, Непослушни Ђока, Паљмешно дете и Досетљиви. Велизар, а заузимају сви 7 страна. Ово је добро и ако Велизар. не би добио суџука и кафу да није слова џи ф. Но овде се често употребљава 2 падеж и предлог код место 3-ег падежа и предлог“ « („оде код свог друга..,“; „отишла код тетке“; „отрче код Тошинд куће“ итд. па боље је рећи: „па истрчи из куће“ него: „па излети из куће“ (мајка).

Писано штиво за вел. слова изнето је на две стране. То је. штиво добро, оли 12 слова нису заступљена (ђ, и, к љ, њ о, ћ. у ф,х, + њ) док су нека понављана. _

Штива има доста кад је узет мешовит поступак, те ће сви. писање о читањем вршити. Оно је лако, читко, разумљиво, али је само различно, осем причица и чланчића, и нема везе, а нема. ни тежње за тим. Примера ради износим штиво код 22-ог слова: попа пише писмо, пуж споро мили, џећ се ложи, пушком се пуца, итд. а може се удесити да буквар буде и средство за чи тање и књига за учење. Овоме је Косановић помогао причицама | од 15-ог слова,