Učitelj

ЕЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 901

схваћању детаља, појединости, већ и у целокупном представљању или излагању.

Ја мислим да овај Кершенштајнеров проналазак посве поткрепљују резултате, до којих је самостално дошао бреславски пепхолог, д-р В. Штерн (види мој опширан приказ његова дела у Школ. Вјеснику, од 1904. год.) Као што је познато кв т.в. „Апзвасеехрегипепјеп“ на школској деци, девојчице застају иза дечака у погледу на коректно исказивање о гледаној слици; из тога се види да постоји паралела између рецептивног држања напрама елици, што је испитивао проф. д-р Штерн и продуктивног држања, ког је пронашао др Кершенштајнер. Та се паралела може протећи и на развиће шемпа. И Кершенштајнер као и Штерн налази, да је прираст успеха девојчица врло минималан у прва четири разреда; а пошто дечаци прилично једнолико напредују у својој способности, то је сполна разлика "често пута најјача у средини основног школовања (т.ј. овде се мисли на минхенске основне народне школе, које не трају као у нас четири већ осам година). Да је то тако нек вам докаже овај пример. За излагање цвећа ја сам према табеларним прегледима спојио две класе; тако су настале четири групе. У најнижој и највишој групи постотна вредност дечака и девојчица. које се налазе на степену шеме, једнака је; у средини се јавља разлика. Класа један и два: дечаци — 9290, девојчице — 90:/59/, класа три и четири: дечаци — 80%, девојчице — 87:59 ; класа пет и шест: дечаци — 61љ9, девојчице — 779; класа седам и осам: дечаци — 831%, девојчице 31:/29/.

Ако сравнимо варошњу ш сеоску децу то се такође огледа разлика у прилог прве деце. Из тога се види, да вољу за пртање и способност цртања даје не само често гледање изложених и изложбе вредних објеката, већ да ту помаже и сликовно изложени објекти. Варошко дете куди куд и камо више слика (у књигама, излозима, плакатама итд. па се на тај начин лакше побуђује да и оно што нацрта. Ог. П. Радосављевић.

(Свршиће се).

6) КРАЋИ ПРИКАЗИ Васпитачеве Забелешке, од Срет. М. Аџића, Београд 1909. год., 102 стр. 80, цена 1 динар иги круна. Издање Задужбине Коларчеве. Наше домаће васпитање је и сувише запуштено, то је опште