Učitelj

| |

562 - УЧИТЕЉ

ређењу народних школа и поправци материјалног стања учитељског констатовало је:

1. Да је питање о просвећивању народа и ширењу писме-

ности у њему прво и најпрече питање од кога зависи и благостање народно и извршење српске заветне мисли — уједињење Српства. 2. Број писмених у Србији, која живи скоро сто година државним животом не достиже више од 2569: СО тога данашња наша народна школа и не даје онолико користи и успеха колико би могла дати и колико се с правом од ње очекује и то ни у коме. случају кривицом учитеља, него кривицом оних, који су позвати да воде прву реч у свему па и о народном просвећивању.

3. Несумњиво је утврђено и доказано, да је један од најглавнијих узрока овако слабом просвећивању народном, а услед чега народ трпи и оскудева у најбитнијим животним потребама — недовољан број добрих школа и спремних учитеља.

4. Недовољан број учитељеких школа, које не дају потребан број спремних и потребних учитеља поред осталих јесте важан разлог, који омета ширење писмености у народу.

5. Данашњи начин издржавања школа, који је од целога учи

· тељства. осуђен као најгори спада у једно од највећих зала које

кочи напредак наставе и просвете.

6. Постављањем за наставнике народних школа лица сумњиве вредности и способности убија се углед учитељски. Овај унижени и запостављени положај, рђаво материјално стање његово, што је и статистичким цифрама утврђено, принуђавају учитеља да из своје службе бежи у туђу, где је боље плаћен. Исти разлози знатно доприносе те и наше учитељске школе дају онако мален број кандидата.

7. Учитељство и ако свесно и предано испуњава своје дуености ипак налази, да је народним школама потребан надвор, који би био инструктиван и који би послужио као штит наставе, школе и учитељства.

8. Као неминовна последица свега напред изложенога, у учитељству нашем наступила је апатија и учмалост као осуство сталешке свести и енергије за класну борбу.

Осећајући све ово, примајући тежак и безизлазан положају који су школа и учитељи доведени, учитељи округа ужичког придружују се резолуцији Главнога, Одбора Учитељског Удружења, захтевајући побољшање свога независнога, положаја путем што скоријег испуњења захтева изложених у следећој резолуцији:

1. Ва повећање учитељског кадра повећати број учитељских школа.

9. Подизање и издржавање школа пренети на државу.

3. Обезбедити материјални положај учитељев ито наградом, које ће бити сразмерна његовом школовању, спреми, раду као и наградама осталих школованих радника у нашој земљи. Почетна