Učitelj

594 УЧИТЕЉ

Види ли се шта се на табли црта кад је положена» (Не види).

Метнућемо ју на ногаре и опет обрнути на север. — Изађи ти! Покажи сад главне стране! — Покажи споредне стране! — Сад ти! — Ти!... Јесу ли стране исте кад је табла положена и усправна (Јесу). — |

Кад смо цртали школу јесмо ли је нацртали онолику колика и јестер (Нисмо, смањили смо, немамо толику хартију, а и кад бисмо имали, не би могли у учионици развити ју и прегледати). Можемо ли наше место нацртати колико јестер (Не можемо: оно је још веће, у њему је, осем школе, пуно и других кућа). Како ћемо га обележити > (Тачком). Шта је од нашега села на северној страни 2 (Планина и у њој рудник, па друго село, па бања, па варош). Редом цртати на табли обрнутој северу, питати за растојање у часовима и према томе раздвајати. Шта је од нас на западу» (Река). На истоку2 (село па варошица). А на југу» (Река, село). Цртајући не писати имена поред знакова. Ни у будуће то не чинити. Карте без номенклатуре у основној настави више одговарају педагошким и психолошким принципима. Пропитати шта је шта! На којој је страни од нас село Тр» — На којој смо страни ми од вароши Н> — Како бисмо отишли у њу ит. д.

Шта смо нацртали на табли (Наше место и околину). Откуд смо то умели нацртати (Путовали смо и видели). Би ли овако могли нацртати целу нашу земљу2 (би, кад би и даље путовали и посматрали).

Има, децо, људи, који су све пропутовали и видели, па то обележили на хартији. Та се хартија зове мапа или карта. Ево је! — Нашта је прилепљена ова хартијаг Зашто Шта има на крајевима > (Штапове). Што > (Да се не би цепала и да стоји опружена). Чиме се показује на мапи> Штапом: да се не прља и не цепа кад се прстом показује), Изађи ти! — Покажи стране света на мапи! Да видимо је ли наша околина овако на мапи забележена, као што смо ми забележили на табли. (Обрнути мапу северу, па показати да је исто). За тим питати шта је од нас на истоку, западу, северу и југу, и показати да је тако и на мапи забележено. Нађи коју планину, реку, варош, село, манастир, рудник ил да ти! _ Биј ~ | |

Видели сте, да се земљиште не може нацртати онолико колико јесте, него се мора много смањити. Зато је при дну сваке велике мапе означено колико је пута смањена. То се зове размер. — Шта је овог (Село Н.). А ово (Варош Л.. Шта сам урадио