Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 34:

реч; пустите прво да се клица његова карактера покаже у пуној слободи, не принуђавајте га на машта било, да би га боље видели целог. Мислите ли ви да је то време слободе изгубљено за њега» На против; оно ће бити врло добро употребљено ; јер ћете тако научити да не изгубите. ни један тренутак у неком драгоценијем времену; дакле, ако почнете радити пре него што будете знали шта треба. радити, ви ћете радити на случај; склоњени на обману, онда би се требало навратити на ваше кораке; и ви ћете бити удаљенији од циља него кад би били мање брзи у тежњи да га постигнете. Не радите као тврдица који изгуби много, гледајући да не изгуби ништа. Жртвујте у млађе доба време које ћете доцнију у старије доба надокнадити с већим интересом.! И тако метода Русо-а није корисна само за развијање чисто човечанских врлина у детету, да га учини способним да игра свуда достојну улогу човека; но она је још и практично најкориснија, пошто је она у могућности, да открије, са најмањом погрешком, 32нимање које детету најбоље пристоји, и да му да могућности да ту успе. Јер је успешно само оно техничко и професионално васпитање које се калеми на опште и 40вечанско васпитање. Специјалисање није никад брже и плодније, него за оне које је образовала незаинтересована. култура.

Најзад, практична добра страна доктрине Русо-а, која се можда најмање може спорити; јесте то, што се она само по себи и природно може пренети у установе јавне наставе. Међутим то је највише било спорено. Ништа друго. није могло бити примењено из Емила, вели г. Жил Леметр, до оно што је већ било назначено у Лок-у, Монтен-у' и Раблеу. Или из оригиналног дела, чисто Русовог дела, ја понављам, ништа се нијг могло задржати“.3) А чули смо критике које веле да је систем Русо-а сувише изузетан, сувише особен да би могао бити примењен, Али како се не зачуде тиме што се план Русо-а тачно подудара са потребама јавне наставе2 Да би исту наставу могао дати, у исто време, исти учитељ, деци свакојаког карактера и квалитета, нужно је да се он обраћа ономе, што је у овој

1 Етпо, 1, 1.

У Ј Бетате, Ј Ј Вопззеан, р. 243.