Učitelj

350 УЧИТЕЉ

Где се у телу живога створења сједињују више жила или нервних грана, ту постоји важан центар за крвоток и нервну фун-

кцију. Исто тако добијају места, где се многи саобраћајни крајеви,

скупљају, велики историјски значај; она постају зборишта становника, главна места догађаја, раскрснице и жиже ратних и многих саобраћаја људских, центри кристалисања државних. Поједини делови земљине површине зависе међусобно један од другог као делови организма.

С тога се у земљописној настави не ради само на саопштавању голих чињеница и појава на земљиној округлини, већ на пр: вом месту на испитивању њихове узрочне везе. Овај се важни задатак земљописне наставе може постићи само помоћу нарочитих карата. -

Карта је проекционо представљање земљине површине, на њој се представљају земљина уздигнућа, воде, места, саобраћајна средства, државне границе итд. одређеним знацима. Пошто то укупно

представљање има за основу одређену размеру, може се по томе.

добити и дужина, правац протезања, величина, положај, удаљеност географских објеката.

Пре извесног времена била је главна ствар земљописне на-.

ставе политички земљопис, а физички земљопис је често бацан сасвим у позадину. На часовима земљописа утврђивана су имеча земаља, градова, река итд. а и карте у том времену нису ништа више ни представљале. Карте су тада мање служиле за очигледност и за добијање јасних представа о страним земљама, оне су више биле као помоћно средство да се лакше утврди огромно градиво. Читање карте у данашњем смислу био је са тих непотпуних карата немогућно. Недостајало је тим картама знакова о земљи, физичких знакова. Ученик је могао према тим картама да одреди само државне границе, имена земаља, градова и река. 8 Далеко су богатије садржином добре, физичке карте новијега доба. Помоћу степеновања и размерника ученик налази положај земље и климу, дужину, правац протезања, земљину просторност, раздаљине и међусобни положај и величину градова, планине и реке. Пластичким представљањем новије карте дају ученику јасну очигледност о земљиним одношајима оне области, која се предаје. Различне нијансе боја зеленога, жутог, мрког, белог и плавог буде представе о разним узвишењима, о стрмим и благим висовима, о висоравнима и долинама, о току и паду река. Са највише тачке у оној области која се предаје, преноси се:

аса с