Učitelj

ШКОЛСКО И ПРОСВЕТНО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 37:

идућег заседања, седети скрштених руку и пустити да иде како иде, па куд пукло да пукло

У оно време, када се школ. уредба појавила, обеђивани су творци њени, учитељи, па и сабор, који тек један део њезин хтеде остварити и узаконити, — да намећу намет на вилајет и да руне црквено-верску традицију.

Сад, када држава доноси готов закон о побољшању берива наших, нема нико петље, да тој држави скреше у брк оно, што скреса 1910. године учитељству и свима који признају и познају заслугу и тешки живот наш. Сада када је наступило време, да издржаваоци школа по новом закону од ове године, морају учитељу свом дати повишицу, ретке су општине, које до данас изјавише готовост извршења тог закона, а многе се још скањују. Међу онима, које се решише да ће надопунити учитељу плату, извршише то до данас тек неколицина, а већи број мисли: само „кад је у скупштинском записнику „заведено“, може уча по старој плати и на даље живети“. Ако сиромах учитељ не буде своју плату добио још неко време, мораће је потражити редовним путем. Тада ће учитељ бити издајица рода свог. На њега ће се дићи и дрвље и камење.

Оне општине пак, што се скањују мисле: „та ваљда то баш не мора бити» моћићемо се ми из тог извући“. А кад учитељу догори до ноката, па се притужи где треба, или државна власт преузме таке школе у своје руке, — тада ће и опет сиромах учитељ. патити. Због његове плате, изгубила се та и та школа!“

Ово питање у интересу наших народних школа у Угарској требало би збиља што пре решити. То И и наш национални:

интерес а и правда. М.

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Анкета за ревизију школских књига. Босанска земаљска влада. сазвала је за 2. декембар ове године анкету за ревизију књига за основне школе. Овој ће анкети председавати владин саветник г. Шефер а у њој участвују и неки наставници основних школа. Ова анкета има задатак да да мишљење | одговарају ли садашњи наставни програми свима потребама; јесу ли савремени и подесни да се по њима могу израдити нове књиге за основне школе. И не би ли нарочито било потребно да између наст. програма за варошке и сеоске школе буде већа разлика него досад па према томе и у књигама» П По којим методичко-дидактичким правилима треба уде-