Učitelj

718 УЧИТЕЉ

Господо посланици !

Многе сиротне, па ло примеру њиховом и имућнијеопштине, желећи да своју децу школују, отварају себи: школе по сеоским механама, општинским зградама и другим сељачким уџерама, које се у културном образованом свету не би смеле употребити за школе. У тим тавницама, наши ђаци проводе дане и године. И колика је огромна штета од тога са хигијенског гледишта по здравље тих ученика, ја овде нећу много излагати, јер то и сами можете да знате. Ту не само да ђаци губе своје здравље, него ту се стварају клице за све епидемичне и кужне болести. које се разносе по селима и уништавају масу наше омладине. И ова жалосна појава, која упропашћава и дегенерише нашу омладину, отклонила би се: кад држава подигне школске зграде нашим сиромашним општинама.

0 свему осталом што буде потребно и корисно по напредак наше основне наставе, говорићу кад се буде изнео на решавање пројект закона о народним школама, а, сад нека ми је дозвољено да још напоменем једну крупну и важну ствар, која кочи напредак наше основне наставе.

Господо посланици! Може држава, и треба, да подигне прописне школе, удешене по свима хигијенским правилима, али ако се држава не постара за другог фактора, за фактора који је душа школи, онда опет све узалуд, опет наш народ неће имати могућности да школује: свој подмладак.

Нами је господин Министар изнео податке да у нашим основним школама преко 800 оделења има празних, које у старим које у новим крајевима. Зар та цифра не казује страшан застој у нашој основној настави: -5

На завршетку овог мога говора, господо посланици,. ја ћу да напоменем и ово: |

Ја не знам тачне цифре, али могу мислити да у нашем учитељском кадру има трећина неквалификованих наставника. Ту има ђака са Универзитета, који су дошли да. примају плату и штудирају свеје предмете, има ђака са по неколико разреда гимназије, има свештеника, који могу бити одлични свештеници, а рђави учитељи, као што би биои