Učitelj

ПРОЈЕКТ ЗАКОНА О УРЕЂЕЊУ МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ 619

"носу онако као што стоји Железничка дирекција с Министарством Грађевина или поштанско телеграфско одељење итд.

Како осн. школа има свој специјални задатак да спрема ученике за практичан живот, и живи засебним животом који има врло мало везе са животом гимназија, које опет имају свој специјални задатак, то је по томе јасно да се основна школа мора издвојити за се и имати за своје факторе и управљаче оне људе који познају најбоље ту школу и живе њеним животом. А то су учитељи.

Пошто основна школа има свој засебан задатак и одво-

јена је тим самим својим задатком од осталих школа; по-

што у основним школама раде стручни људи који су се специјално спремали само за рад у лим школама исто онако нпр. као што се специјално и наставници средњих

и стручних школа спремају за рад у својим школама; и

како је овим пројектом о уређењу Министарства Просвете

признат принцип да средњошколска настава и настава у

стручним школама треба да је поверена дрофесорима, да-

кле, људима од те струке, то је природно да и.основна настава буде у рукама учитеља — стручњака за основну наставу.

Тај принцип су истицали вазда професори средњих школа кад год је било питање о уређењу надзора у гимназијама и доказивали да професори Универзитета не треба да буду надзорници у средњим школама јер не познају довољно средњу школу и рад у њој,

Овим пројектом је предата управа основне школе у руке професора средњих школа. Тиме је учињена једна недоследност и једна аномалија према већ напред истакнутим принципима. !

Стога ми држимо да би најбоље било кад би се одељење за основну наставу и народно просвећивање, као што је напред речено, издвојило засебно од осталих одељења да има засебну управу и да у тој управи буду квалификовани учитељи. |

Ну како у круг основне наставе долазе питања о којима је потребно често пута и више теоријске спреме него што је могу дати учитељске школе, то је потребно да у „управи основне школе буду 3—4 лица са вишом педа-

40%