Učitelj

704 УЧИТЕЉ

Али учитељ, и при највећој савесности, може свој задатак, при одговорности, само тада да испуни кад код школских власти и роди тељи наилази на потребно потпомагање. Школски локали, наставна средства и школски материјал треба да одговарају законским прописима. Мере за постизање уредног посећивања школе треба с одлучношћу примењивати. При извршивању уредбе о изостанцима треба да се узму у обзир породични односи ученички у том смислу, што ће се свуда, где ти односи сметају уредном посећивању школе, те отуд постоји опасност да се ученик морално поквари, радом на отклањању тих сметњи у споразуму с надлежним властима.

Ш. Упуство за примену наставнога плана изложено је после наведених педагошко-дидактичких погледа. Ту се прво говори о подели и распореду наставнога градива.

1. Наставни план треба сматрати за нормални план тј. он обухвата градиво, које се са нормално способним треба и може обрадити. Индивидуална наставна средства имају да даље разраде наставно градиво, задатак је учитељев, да га у оквиру општих дидактичких правила оживи и повеже, стању разреда прилагоди и да га сложи с локалним односима и потребама.

Наставни план ограничава се само на неопходно потребном, да би се градиво могло темељно обрадити у времену које стоји на расположењу. Уз пуну пажњу за опште циљеве основне школе обазрети се довољно и на практичност, на оно што живот тражи. Само се тако могу постићи резултати од трајнога утицаја и од практичне вредности за ученика у доцнијем животу. Да би ови задаци били како млађим учитељима тако и оним члановима надзорних власти који нису стручњаци, изнете су потребне напомене код сваког појединог наставног предмета пре навођења наставног градива. |

Наставни план одређује наставно градиво за поједине године; подела градива у току године остаје ствар учитељева или учитељског колегијума. Једноставни прописи не могу се овде поставити. Или се препоручује, нарочито за веће школске општине: и да се таква подела предузме у смислу да се при промени ученика у оквиру општине и за време школске године може одмах наставити 623 празника.

1 Реч је у ствари о школским окрузима (5сћиј Кгагзе), али ми употребљавамо за њих израз школске олштине зато што они одговарају од прилике нашим школским општинама. Та цела је њихова „држава,“ кантон каткад мање од неких наших округа !