Učitelj

288 учитељ

све школске године и трудио се, да приближи школу друштву, природи и да је направи апаратом живота. То је био основ његове педагогике и главни циљ његовог живота. И све што се за његовог доба урадило на практичном пољу, благодари се највише њему. Он је давао савете министрима, секретарима, спремао законске уредбе, пројекте, наређења итд. и када је умро био је ожаљен од свих љубитеља школе и науке.

Један од важних реформатора школе био је и Емануеле Латшино (1846—1890) професор антропологије и педагогике на универзитету у Палерму. Највећа му је заслуга била оснивање Педагошког Музеја и покретање одличног часописа „Педагошког Архива“ у коме је штампао доста својих радова од вредности. Бавио се школском хигијеном и писао о васпитној важности ручнога рада. Најглавнији су му радови: „Последња изложба и нове потребе школскога живота у погледу хигијене, | педагогике и социологије“, „Школске болести и реформа школ-_ ске хигијене“, „Ручни рад и васпитни проблем“ и др.

Рад италијански“. педагога __у последње време нашао је силне помоћи у прогресима учињеним у физиологији, психологији, психијатрији и социјалним наукама, те је педагогики стекла карактер универзалне науке. Анђело Мосо чувени фи– зиолог експерименталним је путем одредио однос између физиолошке и психичке активности. Његова дела „О страху“ и „Умор“ светског су гласа а чланци о физичком васпигању. представљају данас у Италији особиту вредност. На пољу физиологије, антропологије и криминалитета чувен је Чезаре Ломброзо прослављен са својим делима нарочито из психијатрије. И И АЛИТЕТа Најбоља су му дела „Жена злочинац“, „Човек злочинац“, „Геније“, „Анархисти“ изд.

На пољу педагогике данас Италија има масу раденика од од вредности. Најјачи међу њима јесте Луиђи Кредаро професор римског универзитета, оснивач педагошких школа и представник Хербартове педагогике. Он је уредник најбољег педагошког часописа, који се зове „Педагошки часопис“ и аутор „Педагошког илустрованог речника“. Био је дуго година народни посланик и министар просвете и учинио је својим уредбама и законима за школу врло много. Написао је и једну