Učitelj

Музички преглед 7.

песме са уметничким текстом а народном мелодијом, као на пр. „На потоку“ „Звезда јато“, још више“ оне које су и текстом и мелодијом народне умотворине, као на пр. „Биљана“ и све песме прикупљене у 10 сплетова. Хармонизација је и народних мелодија и оригиналних композиција Илићевих потпуно на свом месту: музички тачна, а ипак за учење у школи не сувише тешка. Штета је само што код народних мелодија није означено из ког су краја, као и то што у овој збирци нису заступљене песме из свих крајева увећане отаџбине наше.

Ма колико да сам одушевљен Илићевом књигом, не могу се сложити ни са њим ни са Гривунцем у њихову начину давања народних мелодија школској деци. Угледајући се на. Мокрањца, дају они и ђацима основних школа не поједине, Г целе, народне песме и мелодије, већ комбинације од делова појединих целина. Међутим је то, по нашем мишљењу, сасвим. погрешно. При изради својих руковети Мокрањац је имао на. уму чисто уметнички смер: да мелодије појединих наших крајева представи у што лешшој уметничкој форми Ty je, при- · родно, музика главно, управо једино од значаја; текст се употребљава само да би се могла чути мелодија и хармонија или. да појачају њихову вредност. Сасвим је други школски задатак. Ма да и концерти, на којима школска омладина изводи, а ђачки родитељи и остали народ слушају уметнички обрађене народне песме, васпитно утичу на народ и омладину, школа се не може само тиме задовољити. Деца морају сваку отпевану песму, ако хоћемо да она на њих васпитно утиче, схватити као израз песникова осећања, а да би се то постигло, морају се пре певања, или истовремено са учењем певања, удубити у садрживу текста. Тога удубљивања међутим, не може бити при учењу смеша, где се деца брзо потржу из једног мисаоног круга у други. Зато народне песме у основној школи треба учити сваку за себе и у целини, па тако треба приређивати и школска. издања народних песама.

Овом више начелном напоменом не треба да је умањена вредност Илићеве књиге. Добар ће наставник умети и из смеша да издвоји поједине песме и да их у школи правилно обради. Али је ова књига нарочито добро-дошла музикалнијим учитељима, који имају воље да приређивањем ђачких концерата о школским и другим свечаностима утичу на облагорођавање школске омладине и народа. Зато | је свима топло препоручујемо.

B. |. p. P.