Učitelj

314 Учитељ

se ono obrađuje najbolje možemo videti iz srpskog prevoda poznate knjige: „Državno-građansko vaspitanje“ od Ferstera.

Ovu knjigu treba pažljivo pročitati, pa videti kako su Nemct razradili čitav jedan sistem i stvorili pravu literaturu od ove oblasti.

Kakve je, pak, rezultate dalo ovo vaspitanje pokazao je svetskš rat a.još lepše stanje posle rata. Nemačka je iz rata izišla pobeđena, ali ne preterujemo kad kažemo, da državnc-pravni red nigdenije bolji no što je u Nemačkoj. Razvijena i školom kultivisana. građansko-politička svest u Nemaca živa ie snaga i otpor njihoveVlade koja danas — prkosi!.... Ta svest nije Državu posmatrala. kao nežto tuđe, kao nešto izvan nas, pa da u ovom socijalnom vrenju, u ovoj privredno- ekonomskoj groznici, traži krivca u Državi i sredstva za uništenje Države, već je ta svest napregla maksimum. ratom istrošenih živaca da se zlo ublaži i Država — „ranjeni otac“ — leči i obnavlja. Radništvo Nemačke nije — poput našega i noga u ltaliji — štrajkovima kočilo obnovu zemlje već je dragovolino podiglo radno vreme radeci dva sata plus za — Državu!... Ima li lepšega primera građansko-političke svesti?!.. Naravno, ta. svest nije produkat jieđnoga vremena ili momenta, već rezultat, kaošto rekosmo, sistematski građansko-političkog vaspitavanja, koje ·se u Nemaca sprovodi, tako reći od, kolevke, pa kroz šve škole do duboke starosti. -

Ni Erancuska nije izostala u tom pogledu. Ni današnje naše ograničeno vreme pa ni zadatak ovog referata ne dopušta nam da se duže zabavimo proučavanjem francuskog sistema u ovom vaspitanju. Drugove koji čitaju francuski upućujemo na interesantnu. zbirku : Sujet d' exames du Certificat d' etudes primaires' H. Barleau et Bruchet naročito na odeljak „građansko vaspitanje“ (education civique) gde će naći masu literarno obrađen:h članaka kojima. se deca uvode u razumevanje odnosa u porodici, opštini, srezu,.

okrugu i Državi. Iz ovih se članaka vidi, da ovi odnosi nisu ap-.

strakcija za decu doba normalne škole, i da, uostalom, i nemaapstrakcije onde gde se gradivo obrađuje psihološxo-literarnom. me'odom.

A šta je u nas urađeno iz ove vaspitne oblasti?

Ako se dobro sećamo, u nas je devedesetih godina postojaou v: osnov. Školi i, mislim, i u nižoj srednjoi naročiti nastavni predmet: moralno-građanske pouke“.

To je bila više jedna čitanka, no sistematska knjižica naučno-

alda 5 САВАНА. Вава а ла. када. а

а а Rh0,