Učitelj

=O potrebi građansko-političkog vaspitanja u školi 315

obrađena; beše to sporedan predmet u školi i bez one prave tendencije kakvu bismo mi želeli danas tom predmetu. Ali i kao takav on je vršio jednu korisnu ulogu i davao, unekoliko, osnove za razumevanje socijalno-političkih odnosa u Državi. A to nije beznačaina stvar i, prema tome, šteta ie što je taj predmet ubrzo izbačen iz škole i što se više nisu činili pokusaji da se oni obnove, najmanje, da se proširi ili ostavi na solidnijoj i punijoi osnovi паџспој. Građansko-političko vaspitanje, dakle, potisnuto je iz naše škole i zamenjeno je intenzivnom nacionalističkom notom, koja se konzenventno sprovodi u celokupnom škol. vaspitanju. Biti dobar rodoljub · značilo je biti i dobar građanin; biti dobar Srbin, izgleda, da ie značilo biti i dobar član Države. Država је trefirala uvek kao nacionalna grupa i pojam. Otuda i poilam Države u školi ne sme ostati krnj, neobrađen potpuno. Mi smo dužni upoznati školsku decu sa svima atributima Države. Samo se tako obrazuje potpun građanin, savršen čovek, pa, ako hoćete, i dobar — Srbin. U školi se moraju potpuno obraditi sa čisto socijalno-političke strane pojmovi opštine, sreza, okruga, oblasti, Države i s tim u vezi položaj individue u tim zajednicama, njene dužnosti i prava.

Dete, dakle, mora dobiti punu, reljefnu sliku ovih zajednica i proživeti kroz lepe primere i lektiru sve napore čovečanstva u formiranju i razviću ljudskih zajednica. Samo na ovaj način ubla– žićemo zlo individualističko-egoističke kulture današnjice.

Ako se pre Evropskog rata i mogla pravdati potreba da se u školi i kroz školu akcentuje rodoljubivo-nacionalistički elemenat u istorijskoj nastavi u širem smislu; ako je to, velimo, bilo potrebno u vremenu kad se sva politička i kulturna akcija vršila za veliko delo oslobođenja i ujedinjenja danas ta t. |. rodoliubiva nastava (ako ne smemo reći da ljubi svoj raison d' etre) treba da dobije sekundarniju zadaću i da, bez surevliivosti, odobri malo mesta pored sebe jednoj nastavi koja bi ovu, nesumnjivo, korisno poma-– gala i dopunjavala.

Mi u našoj novijoj istoriji imamo loše primere političke vaspitavanja širih narodnih masa. Mi smo naše mase, kao što smo rekli ono napred, više politički razvraćali no vaspitavali. Mi smo voleli reći, da je demokratsko osećanje u našega naroda urođeno, ali kad smo posmafrali dela sa bolom smo uvek konstatovali demagogiju na mesto — demokratije!..

Naš ie narod DBA iednostrano poučavan: пјетл зе и