Učitelj

316 Учитељ

svakoj prilici deklamovalo o pravima, a dužnosti su mu slabo isticale. Međutim, pravo građanina zasniva se na ispunjenoi dužnosti. To je bilo propušteno da se kaže i to nam se svetilo i sveti.

Naš zadatak nije da na ovom mestu damo izrađenu sistemu, formiran duh i metode građansko-političkog obrazovanja u Školi. Naše je bilo da istaknemo potrebu uvođenja ove nastave u narodnu školu. Potreba ove nastave, da rezimiramo, nije samo psihološkodidaktički imperativ po kome je škola dužna da obrazuje сетова čoveka; to je imperativ i vremena. u kome živimo, — socijalno politički imperativ o kome škola mora povesti račun, ako ie tačno ono da škola izlazi iz života i radi za život; to je, najzad, i imperativ moralne i socijalne krize koju danas proživliujemo. A moralnosocijalnu krizu preživeće i preboleće samo oni narodi koji budu hteli i umeli školom i životom uzdići i kulfivisati građansko-političku sve-t svojih malih i velikih građana. Gde takve svesti ne bude bilo stubovi državni će se poljuljati i slom je neizbežan!...

Ako smo uspeli da ovim zbijenim izlaganjem probudimo interesovanje za istaknuto pitanje uspeo je i naš referat.

Ostaje da pozvaniji i nčeniji od nas razrade sistem ovoga vaspitanja bilo unošenjem novog nastavnog predmeta, bilo stvaranjem narožite lektire prevodne ili originalne koja bi, po ugledu na ono što su Nemci i Francuzi pre nas uradili, pratila i dopunjavala istorijsku nastavu u širem smislu.

Mi smo na putu da dobijamo nov žkolski zakon i nov nastavni plan i program. Može se, mislim, poželeti da se prilikom toga posla povede račun o polrebi građansko-političkog vaspitanja u narodnoj školi.

Густав Дајхлер ОСНОВАН ЗАКОНИ MENI РАДНОГ ОБРАЗОВАНА

Мисао о школи рада јесте права револуционарна мисао данашњице. Црпећи своју снагу из разноврсних извора прошлости и садашњости, обухвата она свуда целокупно образовање и постепено доводи у везу сва питања васпитања и образовања, са којима се додирује у времену, стварно или пак случајно. Ово постаје у толико лакше, у колико се више упознаје и истиче њен формалан карактер; јер тиме се најјасније пока-