Učitelj

Основни закони вредности радног образовања 317

зују потребе њеног тачног реализовања. А при реализовању ове замисли прилагођава се све, што стоји с њом у вези, тој идеји; тако мисао о школи рада има као последицу преображај целокупног образовања.

[. Било да људски рад служи произвођењу привредних добара, било да је у служби друштву или школи, било да се тим радом ствара неки спољашњи физички предмет или да се увећава унутрашња вредност, да се усавршава и самообразује присвајањем одређених садржаја, вештина и способности, било да то делање има карактер непријатног рада или унутрашњег узвишеног стварања као неко више јединство игре и рада, било да нас на исти покреће тешка самоодричућа дужност или особита наклоност, постављени циљеви или творалачко надахнуће, угледи И нови задаци — у сваком случају извршује се једна делатност, која преставља известан напор и напрезање за савлађивање препрека и тешкоћа, која тежи одређеном радном предмету, делу. Ово важи како за ручни или уметнички тако и за школски васпитачки рад, што се лако може увидети без даљег објашњења. То важи и тада, када присвајамо одређена знања, и када вежбањем стичемо извесне вештине; јер је ту жељени и мање или више достигнути „радни предмет“ или „дело“ одређени облик телесно-душевне конституције. Не гледајући на то да ли је сваки процес рада више или мање рашчлањено душевно јединство и без обзира на намеру, која се њиме треба да оствари, његов значај је у нашем непосредном учешћу у сваком доживљају и у његовом дејству, које формира и образује наше ја. Уцесити процес рада најцелисходнијом разноликошћу доживљаја у целокупном образовању, јесте дубоки смисао захтева за школом рада.

2. Ако хоћемо да разгледамо вредност образовања радних доживљаја, онда морамо у појединостима, да поновимо његове битне црте. Свако тачно по плану реализовање неког радног циља, па било то и само котирање једног спољашњег видљивог предмета, односно ствари, захтева брижљиво рашчлањавање дотичног предмета, односно преглед у свести или запажање у стварности. Реализовање циља претпоставља, да се поједини делови и особине тачно схвате и истакну, да се у погледу њиховог обима и облика једно с другим упореди, да се постави између њих известан однос, да се тачно уреди и складно