Učitelj

442 Учитељ

образовање. Јер образовање осећања лепога припремна је школа за врлину. Блиским сродством естетичка и етичка осећања се сливају и појачавају. На тај начин естетичка осећања, осећања лепоте, изазивају и помажу развитак етичких осећања, из којих се има да појави, као крајњи циљ васпитања, јака морална воља. Разуме се, да, према овоме, цртање мора обухватити само лепе предмете, који ће бити у стању да пробуде осећања лепога, а рад мора да буде чист. Цртежи прљави никако не могу да буду лепи.

Међутим, готово је немогуће да цртеж буде чист, кад

"Бак (говорим о ђаку основне школе) употребљава гуму, једно с тога, што фаци, кад имају гуму, онда честим брисањем цртеж избрљају и испрљају, понекад чак и хартију подеру, те рад не изазива никакво допадање, — друго с тога, што ђаци не умеју да рукују гумом. Они често лизну гуму (као што имају обичај да лизну писаљку да би „боље“ писала) или у њу хукну да се овлажи, те да „боље“ ·брише, али гума тада дере хартију. Треће, њихова је гума често прљава и кад почму да бришу, она, место да брише, испрља цртеж, те се после мора и ова прљотина брисати; а док се и она избрише хартија је већ подерана.

Ђаци као да држе, да им гума служи за то да могу погрешити. Јер чим имају гуму, којом могу избрисати оно што су погрешили, зашто не би и погрешилиг На тај начин ученици с мање пажње раде; гума их чини непажљивим. А чим ученици не пазе колико треба, настаје чешће грешење и брисање, те и прљотина, које цртеж кваре, има више. С тога је боље и не дати ученицима гуму. Ученици треба да цртају без гуме.

Поред тога што треба да буди естетичка осећања, да развија естетички интерес, цртање треба да развија код ученика тачност и да вежба око и руку ученикову. — Ако ученик има гуму, мање се обазире на тачност, око површно гледа, а рука — слободнија у кретању — извлачи површне црте. Разуме се, да се на тај начин ученик не навикава на тачност, а око и рука мање се вежбају. Међутим, кад ученици немају гуму, самим тим што не могу брисати оно што су погрешили, принуђени су да више пазе и да мање греше, а

~ “