Učitelj

Књижевни преглед | 215

правилно просуди и употреби само онда ако је у стању да савлада данашњу развијену науку о васпитању и ако ју узме као мерило;

6) садање искуство, непосредно опажање:

в) случајно опажање, искуство у обичном смислу коме често пута недостаје научна поузданост,

г) по плану удешено посматрање, искуство у научном смислу које може бити (према Лајевом делу: ЕхрептетеПе Гргаакик, 4. издање, стр. 44 и даље) троструко:

1) помно опажање,

2) статистичко опажање, и

3) експериментално опажање.

Помно опажање, статистика и експерименат (покус) морају, У колико су мање или више сложени, поћи од једне научне претпоставке (хипотезе) а завршују се прокушавањем и оверовљењем (верификацијом). За образовање хипотезе треба све употребити што нам могу дати помоћне науке, искуства и истраживања у садашњости и прошлости, историје педагогике. Онда се на темељу претпоставке ствара и спровађа план испитивања. Нема ни једног педагошког експоримента који се не спаја са било којим помним опажањем и статистиком. Због овога Д-р Лај и означава нови начин истраживања укратко као експериментално педатошка методна истраживања. Посве је јасно да ће педагогика тек онда бити самостална и у потпуном смислу знаност, када буде темељито примењивала експериментално- педагошку методу испитивања. Нега, стега и настава васпитачу значе рад а васпитанику радње које се морају постићи. Али народна привреда безусловно захтева да сваки рад постиже најбољи успех са најмањим потрошком енергије, времена и материје, и наука 0 раду има задаћу да испита начине рада који уштеђују. Но ови се начини могу у обртности и школству изнаћи само помоћу експерименталне методе опажања, статистике и експеримента; с тога и школа и обрт (као што то Д р Лај лепо излаже на 96 стр. овог свога најновијег дела) треба да имају своја покушалишта. Пошто је са наставом увек скопчана нега и стега и будући је обука већином настављање у маси (колективно обучавање), то је неопходно да су са педагошким покушалиштима спојене експерименталне школе у којима се извађају истраживања и потврврђују њихови резултати. Као и медицинар педагог треба да