Učitelj

Рационална школа 247

Живот на селу је мучан живот. Зато родитељи, којима је иоле могуће, шаљу своју децу на школовање у гимназију, из жеље да се бар њихова деца спасу мучнога сеоскога живота. И доиста сеоски младићи, ако доврше макар само 4 нижа. разреда гимназије, не враћају се више у село, а још мање они који доврше целу гимназију.

Нека од 1348 деце у првим разредима у пет гимназија у у округу крагујевачком дође до гимназијске матуре само једна четвртина, па ипак ће само из једног округа навалити на врата универзитета 337 ђака, а кад се у овај рачун узме број ђака и из осталих округа, онда се јасно види колико је силна навала наше младежи на врата униврзитета, и то.онда, кад се истиче тако силан захтев за редукцију државних чиновника, јер државни буџет не може да подноси толике огромне издатке ва огромно велики чиновнички кадар. И тако ова појава бива двојако неповољна, јер се на једној страни ствара хиперпродукција интелектуалаца, а на другој одвлаче из села најбоље младе снаге за живот и рад на селу. |

А ко остаје у селу Остаје она сеоска младеж, која се или није школовала ни у основној школи, или која се школује само у основној школи, а која се за кратко време после школе у свему изједначи са нешколованима, тако да се школовани и не школовани ни у чему не ралзликују ни у раду ни у животу. Па како се онда може наше село будити и подизати, и који су ти који ће у сеоски послове уносити више знања и умења, па на тај начин јачати производну моћ нашега народа, бити већи потрошачи домаћих индустријских производа, стварати и економско благостање у народу и јачати државну финансијску моћ ради успешнога развијања и напредовања наше домовине у свима правцима културнога развијања и напредовања! Како се и кад у нас•може дочекати тај економски преображај, о коме се толико много и пише и говори, и чему се толико тежиг Кад ће се дочекати да и у нас појам село означава оно исто што тај појам означава код наше северне словенске браће Чеха; кад ће се и у нашем селу моћи опазити знаци културнога живота, кад у нашем селу нема никога од кога се може очекивати ма какав рад на јачању нит и материјане културе код сеоскога живља2