Učitelj

542 Учитељ

оснивање многих установа и друштава у циљу њиховог испитивања и организовања. Тако у Швајцарској постоји и „Интернационални Биро за школе на чистом ваздуху“, чије је седиште УШаг-виг — Вех. Установљен већ од неколико година.. Тај Биро има намеру да испитује у којој мери бсрављење у затвореним локалима шкоди општем здрављу детета; да испитује да ли школа на чистом ваздуху може да помаже интелектуално развиће као и асимилацију практичних знања, како утиче на морални животи т. д

Исто тако и у Паризу је основана недавно „Лига за васпитање на чистом ваздуху“ а и у другим државама као у Италији и Немачкој постоје таква друштва којима је циљ пропагирање и организовање школа на слободном ваздуху.

Мало је ласкаво и за нас да је та идеја о школама на слободном ваздуху спонтано поникла иу пређашњој нашој Србији скоро у исто време кад се јавила у Немачкој и Енглеској. У својој лепој и занимљивој књизи „Пољска учионица“ наш познати педагошки ветеран -г. Сретен Аџић, изнео је историјат наше пољске учионице, које није ништа друго до ваздушна школа — при Јагодинској учитељској школи. У тој својој књизи он тврди да је код нас таква школа радила већ 1906—7 године истина с провизорним седиштима а од 1908 г. са сталним седиштима и здравим ученицима. Тиме се ми можемо поносити.

Ове школе у слободној природи кли школе на ваздуху различно се називају: „школе на слободној светлости“, „школе у природи“, „сунчане школе“, „зелене учионице“ и т. д. а Ср. Аџић их назива „Пољска учионица“.

Њих има разних типова. Има их са интернатским и са екстернатским уређењем. Неке су отворене само за време летње сезоне, у главном од маја до септембра, неке 9 месеци а неке целу годину. Неке од ових школа су везане са уређењем данашњих школа само што се у њима скупљају деца малокрвна, слаба и неразвијена те се у чистом зраку и слободној природи опорављају физички по захтевима хигијенским. Друге су, као што је случај у систему школа д-р Лица (Гапдегтисћипозћејт) и школа слободне заједнице у Викелсбургу слободне у погледу извођења наставе, и фамилијарним интернатом и применом слободних васпитних принципа које смо већ до сад напомињали. Трећа врста су обична дечја опоравилишта