Učitelj

140 Учитељ

— 1882), који је први покренуо питање оснивање завода за „слепе. Да би што боље проучио живот слепих, Гај је узео код себе на издржавање једног слепог дечка. После свестраног и дугогодишњег студирања. он отвара (1804) први завод за слепе у Немачкој, чиме удара и темељ образовања и васпитања слепих у целом свету. Својим чудесним резултатима на ширењу науке о слепим, Гај је заинтересовао и пруског краља "Фридриха Виљема, који је материјално помогао оснивање нових завода за слепе.

Оснивањем тих завода прокрчен је пут и оснивању ашкола и завода за образовање и васпитање друге ненормалне деце: глуво-неме, малоумне, кретеносте, морално незреле и др. Данас Немачка има 27 завода за слепе. Од ових су 9 државних, '9 покрајинских, 2 градска, а остали приватни,

Преко 3000 слепих у добу од 6—20 година смештени «су у тим заводима. Они полазе укупно 200 течајева, у којима ради 200 виђених учитеља и 30 помоћних учитељских снага,

Законом од 7. августа 1911. г. у Немачкој је уведено „обавезно школовање слепе деце у добу од 6—15 године.

Народни универзитети код Чеха.

По узору данске и шведских народних универзитета „оснивају се у Чехо-Словачкој школе за темељно и свестрано народно просвећивање, које су по старој културној традицији чешкој добиле назив: слободно учење сеоско. Принципи, на којима се стварају ови чешки народни универзитети. су ови:

1. Висока народна школа сеоска је слободна школа назроднога просвећивања. Она је уређена интернатски. Задатак школе је, да васпитава младеж оба пола, да јој развија способности самосталног суђења, да негује уравнотежене карак-тере и грађане, који ће бити упућени у јавна питања; даље, „да младим људима и дезојкама пружи систематко· опште и грађанско образовање, како би постали примерни чланови породице и активни учесници грађанског и друштвеног живота, који би с успехом сарађивали на стварању судбине сеоског народа и државе. Стога у школи треба нарочита пажња да се обрати настави, буђењу, самосталног духовног живота и потпомагању свих моралних сила. Слушаоци треба