Učitelj

260 Учитељ

логија младићског и девојачког доба'), као и у низу чланака.

и приказа које смо објавили у часописима од 1924, нагласили смо значај психолошког проучавања младежи за наше васпитање и културу“). За проблем психологије младости везана су врло важна питања о психологији учитеља и учитељског позива, која се последњих година живо обрађују у Немачкој . Ми ћемо покушати да саставимо само скицу за психологију учитеља и изнесемо културну вредност рада на. тој науци.

Као и у психологији младости, и овде ћемо најпре укратко изложити резултате психолошких студија учитеља у Немачкој. Немогуће је писати о психологији младости и психологији учитеља, а да се не узму у обзир тековине тих грава васпитне психологије у Немачкој. —

Вилиам Штерн је још 1919. указао на важност проблема о психологији учитеља и васпитачаз). Деринг је 1925. јасно извео дужност психологије учитеља. Тек у новије време се увидело и у ширим круговима да општа психологија, која испитује душевни живот човеков уопште, није довољна за практичне потребе живота, особито за васпитање. Тако се јавила и развила психологија школског детета, која пред. ставља основ за васпитни рад учитељев. Али сама писихологија школског детета не може нас оспособити за пуно разумевање психичких услова за резултате образовање који имају високу вредност. Образовање детета битно зависи од душевне особености оног који га образује: Једно исто дете ће се друкчије развијати под утицајем једног њему сличног учитеља, а _ друкчије под упливом онога који му је туђ. С тога ваља испитати и душевни живот учитеља. Васпитна психологија. утврђује под којим погодбама учитељ може постићи успех од највеће вредности у васпитању деце; она а обухвата, према.

1) Видети наш рад, већим делом превод једна нова психологија пубертерта у Просветном Гласнику, службеном органу Мин. Просвете, св. за окто– бар, новембар и децембар 1924.

а) У Учитељу су објављени: приказ књиге г-ђе Ш. Билер Дневник једне младе девојке, у св. за април 1924. и чланак Разлике у темпу сазревања код младића одн. девојака, св. за март 1927. :

3) Banera W. Stern, Psychologie und Schule, Zeitschrift fiir. pid. Psychologie, 1919, cB. 5. a 6. crp. 145. и даље.