Učitelj

Психологија учитељева · 261

томе, сем психологије школског детета, и психологију учитеља. Деринг напомиње на крају да су и психичка утицања разредне заједнице на школско дете важан фактор његовог образовања и развића!). Проблем психологије учитеља и васпитача покушао је да реши индуктивним путем Герхард Фридрих у свом сугестивном чланку какве учитеље замишљају и желе ученици2 Његов рад садржи занимљиве спонтане податке које су студенти дали о својим ранијим учитељима, карактеристике учи· теља на основу упитника,његове теориске закључке и упоређење ђачких жеља са идеалним захтевима једног педагога:), Фридрих је нашао да ученици у својим судовима управљају пажњу на исте идеалне захтеве које износи и педагог Адолф Машпас, и да у ни једној тачци не постоји противречност између једних и других захтева. То нам показује да старији ђаци врло добро запажају и о својим судовима о вредности уопште сасвим погађају оно што и стручњак сазнаје и захтева. Само ступањ старости, продужује Фридрих, спречава их да' поставе неке апстрактне захтеве који су блиски тек зрелом човеку. Ученици сазнају преимућства и слабости учитеља, пазе оштро на њихзи подешавају своје понашање према њему. Отуда треба озбиљно узимати ученичке судове и не одбацивати их као незреле и од мале вредности, или чак мрске. «Стр. 368. у нав. чланку) Многе, разуме се проверене, оцене које су нам дали ученици о својим учитељима, јесу за нас драгоцен материјал за психолошко проучавање како самих Ђака, тако и њихових наставника, Запазили смо да ученици казују у толико тачније судове о својим наставницима у колико се више вежбају у самоконтроли и логичком расуђивању. · Прво систематско дело о психологији учитеља дао је „Деринг “) Вредност његове књиге треба тражити, као што он сам каже у преговору, мање у коначним резултатима, но у методолошким потстицајима које може дати. Он тачно одређује циљеве и путеве психологије учитеља. Њен први циљ ј=

1) Banera Doring, Um undo. zur · Psychologie des Lehrers, 1924,

«стр. 1: и 2: ?) Banera 9. Friedrich. Wie denken und wiinsehen sich die Schiiler ihre Lehrer? Zeifschrift fiir piid. Psychologie, Rept. — Oktober, 1922, стр. 356. и даље, 2) Banera Doring, Untersuchungen zur „Рзусћојорје des Lehrers, 1925.